Ljuddämpare till luftpump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cag
    Användare
    • augusti 2005
    • 14

    Ljuddämpare till luftpump

    Hej,

    Bakgrund
    Ingen nyhet eller kioskvältare, men för mig var det en nyhet när jag hittade en artikel nyligen om hur man enkelt byggde en ljuddämpare till en vanlig luftpump. Min personliga erfarenhet är att luftpumparna är det som låter mest och därför slutade jag med att använda en traditionel yttre luftpump.

    Bytte till en innerluftpump som drar in luft via en slang. Vilken besvikelse, förutom lika högt ljud som tidigare så vibrerade motorn inne i akvariet och förde helt enkelt för mycket väsen den också. Vad göra?

    Lösning
    Genom att konstruera och placera en eller flera ljuddämpare efter varandra på luftslangen kan oljudet minimeras. En ljuddämpare görs enkelt genom att man tar en flaska eller glasburk med (skruv-)kork eller lock där man tar upp hål i lämplig storlek för att föra in en ingående slang och en utgående slang. Täta och säkra med giftfritt lim. Mer avancerade varianter kan göras genom att man limmar dit slanganslutning som man därefter fäster slangarna i. Lämpligtvis låter man den ena slangbiten gå ner en längre bit in i flaskan eller glasburken och den andra väsentligt kortare. Alternativt så kan man i en pet flaska ha en ingående slang i korken och en utgående slang i botten, fantasin är begränsningen! I burken sker en tryckutjämning som dämpar effekten av membranpumpens pulserande/brummande ljud.

    En enkel beskrivning:
    Ytterluftpump->slang->ljuddämpare->slang->backventil->slang->syresten eller liknande
    alternativt
    Slang->ljuddämpare->slang->backventil->slang->innerluftpump

    (Obs! glöm inte backventil! Den gör så att vattnet inte kan rinna ut genom slangen vid t ex strömavbrott.)

    Vad jag inte förstår är varför det inte finns någon enkel produkt som gör detta, det är bortom mitt förstånd, t ex ett enkelt plaströr som smalnar av till storleken av slanganslutningar i respektive ände. Kanske med någon filterfunktion i sig? Någon som lyckas hitta något dylikt?

    Om jag vetat ovan från början hade jag inte lika snabbt förkastat luftpump, nu skall jag ha det för att driva mitt bottenfilter. I akvariet har jag innerfilter (Eheim 2252) bakom en blåfiltermatta i ena hörnet samt ytterintervallfilter (Eheim 2329). Allt i ett 222 liters akvarium. Bottefiltret gör att jag kör de tre (eller fyra beroende på hur man räknar) vanligaste filtreringstekniker i ett och samma akvarium.

    Dela gärna med er av era egna erfarenheter av ljuddämpare!


    Mvh


    Carsten
  • maaah
    Användare
    • augusti 2005
    • 89

    #2
    en tanke bara....borde inte det vara en smart ide att dämpa insuget lite oxå?

    Kommentar

    Arbetssätt...