Vildfångad vs. odlad scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Vildfångad vs. odlad scalare

    Tjabba

    Har gått i tankarna på o beställa hem VF scalarer (Pterophyllum scalare)

    Har hört på många håll att VF scalarer är som en helt annan fisk jämfört med alla sönderavlade scalarerna.

    Någon som gjort något test eller experiment ang. vildfångade scalarers beteénde jämfört med odlad?



    Hej hopp.
    Mvh Alex
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    Har hållt båda och skulle välja VF alla gånger. Både utseende mässigt och beteende mässigt. När jag hade VF var det första gången jag faktist märkte att det är en ciklid.

    Sen har jag noll koll på F1 etc. men det borde fungera det också om dom är uppdrgna på ett bra sätt.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Tjena.

      Nu har scalarerna äntligen anlänt. De är i ett minimalt kar i lokalen för tillfället. Men de kommer få flytta hem till 720 till veckan.
      5 st är i detta kar och 4 andra är i nedre. 9 VF totalt
      Mvh Alex

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Wow! Riktigt snygga scalarer, jag vill också ha =)
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Midas_Tom
          Användare
          • mars 2005
          • 809

          #5
          vad fick du ge för dom?
          //tom

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #6
            Omkring 150-200 stycket.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • Midas_Tom
              Användare
              • mars 2005
              • 809

              #7
              okej! hos den lokala handlaren har de 6st peru altum 10+ för 120kr styck.. är det mycket?
              //tom

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                Lite bilder på hemmet.

                Mvh Alex

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #9
                  Hej

                  Det där med sönderavlat kan vara en myt. Har hört om ett experiment, det torde ha varit Helmut Pinter, om jag inte minns fel, som gick ut på att han gav vanliga scalarer samma minutiösa och goda vård, som man skulle ge dyra vildfångade fiskar, och se, visst växte de upp till finfina exemplar och de torde också ha skött sin avkomma (om jag inte minns fel).

                  Själv försökte jag en gång, köpte F1r av scalare från Guyana, de var fina och vackra, med lite rostrött i pannan. De var 6 stycken och bodde i ett 484 liters akvarium. De lekte flera gånger men åt alltid upp rommen.

                  Men det behöver ju inte betyda nåt, det var bara ett case.

                  Lycka till med Dina fina nyförvärv, ser fram emot att få läsa hur det utvecklar sig.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • wofflan
                    NCS Medlem
                    • september 2003
                    • 660

                    #10
                    hur har du gjort med karantän Alex, eller hade handlaren redan fixat det?
                    Mvh Fredrik

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Hej

                      Det där med sönderavlat kan vara en myt. Har hört om ett experiment, det torde ha varit Helmut Pinter, om jag inte minns fel, som gick ut på att han gav vanliga scalarer samma minutiösa och goda vård, som man skulle ge dyra vildfångade fiskar, och se, visst växte de upp till finfina exemplar och de torde också ha skött sin avkomma (om jag inte minns fel).

                      Själv försökte jag en gång, köpte F1r av scalare från Guyana, de var fina och vackra, med lite rostrött i pannan. De var 6 stycken och bodde i ett 484 liters akvarium. De lekte flera gånger men åt alltid upp rommen.

                      Men det behöver ju inte betyda nåt, det var bara ett case.

                      Lycka till med Dina fina nyförvärv, ser fram emot att få läsa hur det utvecklar sig.
                      Jo, nog tror jag att "vanliga" odlade scalarer kan växa upp och bli fina djur. Jag var mest ute efter själva naturliga beteéndet som jag personligen saknar hos de odlade. Sen hur det är med yngelvården återstå att se


                      hur har du gjort med karantän Alex, eller hade handlaren redan fixat det?
                      De första fem scalarerna jag köpte tog jag direkt innan de hann landa i något akvarium i affären. De åkte i ett eget kar i lokalen. Sedan köpte jag 4 till, som hade gått i affären i drygt 3 veckor med andra fiskar. De såg lite tärda ut och jag ville inte riskera något. Därför låter jag dme gå i ett separat kar och väntar med att slå samman gruppen innan de fyra sista är helt återställda.

                      Hur själva karantänen går till är väl inte så hokus pokus...jag ger dem samma förutsättningar som de skulle få i sitt 720.
                      Senast redigerad av Alexander Ylipää; 31 oktober 2005, 10:35.
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Alexander Wiberg
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 445

                        #12
                        Om inte mitt bildminne sviker mig ser det ut som att scalarerna går i det kar där dina feta festae gick innan. Om det stämmer, vad har hänt med dina fantastiska monster?
                        A.Wiberg (alex83)

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Hej

                          Det där med sönderavlat kan vara en myt. Har hört om ett experiment, det torde ha varit Helmut Pinter, om jag inte minns fel, som gick ut på att han gav vanliga scalarer samma minutiösa och goda vård, som man skulle ge dyra vildfångade fiskar, och se, visst växte de upp till finfina exemplar och de torde också ha skött sin avkomma (om jag inte minns fel).

                          Själv försökte jag en gång, köpte F1r av scalare från Guyana, de var fina och vackra, med lite rostrött i pannan. De var 6 stycken och bodde i ett 484 liters akvarium. De lekte flera gånger men åt alltid upp rommen.

                          Men det behöver ju inte betyda nåt, det var bara ett case.

                          Lycka till med Dina fina nyförvärv, ser fram emot att få läsa hur det utvecklar sig.
                          Jag har ocksa hort det dar, men jag maste saga att jag inte tror pa det. Helmut kan ju t ex haft tur och fatt finfina scalarer. Jag tror alltsa inte att Helmut hittar pa det utan jag tror att hans slutsats ar fel (dvs "det var bara ett case"). Det ar inget snack om att fiskar och andra djur kan sonderavlas. Daremot ar de flesta missbildningar troligen orsakade av dalig skotsel, inte inavel eller sonderavel.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #14
                            Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
                            Om inte mitt bildminne sviker mig ser det ut som att scalarerna går i det kar där dina feta festae gick innan. Om det stämmer, vad har hänt med dina fantastiska monster?
                            Scalarerna går i ett mycket trångt 100 liters för tillfället. men ska som du nämner, till 720 hemma i veckan.


                            Festaeparet är sålda, eftersom ett 720 är på tok för litet enligt mig.
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #15
                              Nu har man inrett hela kvällen...

                              slutreslutatet kommer inom några dagar..då med fisk i

                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              Arbetssätt...