Knasit mycke alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janbanan

    Knasit mycke alger

    Tja jag har fått riktigt mycket alger i mitt akvarium.
    Typ den gröna varianten man ser på stenar vid strandkanten.
    Förstbörjade det på stenarna och då tyckte jag det var ganska snyggt men nu är det på rutor på sanden ja överallt.
    bruken är en 540l står inte i kontakt med solljus har inga andra växter än alger.
    Har nyss fått jaguar yngel så jag måste mata mycket.men det hade börjat redan innan.
    Finns det någon algdödare att hälla i utan att firrarna tar stryk?eller något annat förslag?

    /jan
  • Stefan63
    Användare
    • februari 2005
    • 192

    #2
    Vad tror du om att minska belysningstiden, kanske helt släkt några dagar. Jag själv hade tänt 11-12 timmar per dag, men nu har jag bara tänt 7 tim och man ser att vattnet är mycket klarare och mindre alger.
    Hur ofta gör du delvattenbyten och dammsuger?
    Stefan63

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Jag har fått en del brunalger, någon som vet hur man bäst gör för att få bort dem?
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Brunalger

        Brunalger får du bort om du ökar belysningen. Hade själv samma problem och skaffade mig då reflektorer och vips försvann brunalgerna.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • PowerMerca
          Användare
          • mars 2005
          • 173

          #5
          Prova och släpp ner några alg-ätande malar. Det borde göra susen. Fast detta är ingen långsiktig lösning, men temporär.

          Kommentar

          • janbanan

            #6
            Jag ska säga att det har blivit värre.
            jag ska prova Stefans förslag.
            Jag byter vatten varannan vecka typ 30% som jag gör i andra burkar nu på senaste tiden blir det grovdammsugningar en gång i veckan för att det ska gå att titta på eländet.Malarna verkar inte frodas och håller sig snarare undan grönskan än äter den
            , fiskarna verkar i övrigt pigga(lekte för ca 3 veckor sedan)
            gärna mer förslag.
            /janne

            Kommentar

            • janbanan

              #7
              tog nyss bort nästan en hel en liters karaff med alger fån filter stenar och rutor fanns mer man va fan.
              /janne

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Låter nästan som om en cyano-attack!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • janbanan

                  #9
                  vad är det, det låter ju inte så bra.
                  /jan

                  Kommentar

                  • christer antonsson
                    Användare
                    • september 2002
                    • 183

                    #10
                    algattack

                    Tjena janbanan! har du ditt kar stående i solen ?Har du för hög temperatur?övermatar du?
                    checka detta..... kan vara en lösning med åtgärda något av dessa saker...mvh Christer
                    Christer Antonsson

                    1800 liter Troffar:
                    Ikola
                    Pemba
                    Duboisi- Mazwa
                    Red Rainbow- Kapere

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Cyano är ingen alg utan snarare en bakterie. Felaktigt brukar de kallas för blågröna alger. De ser ut som slemiga lager som växter mycket snabbt, låter onekligen som om det är just det du har. Innan du tar del av nedanstående är det viktigt att du konstaterar att det verkligen är cyanobakterier och inte alger.

                      Cyano triggas av amoniumspikar, så det kan vara idé att titta över filtreringen, malar som trivs dåligt ger dig ytterligare en anledning. När cyano väl satt sig växer de snabbt och klarar sig bra utan amonium som kvävekälla. Detta för att de är duktiga på att ta upp atmosfäriskt kväve. De bästa förhållandena för cyanotillväxt är filter som går på gränsen kombinerat med ett snett kväve/fosforförhållande. Lösningen är sällan fler vattenbyten efterssom det kommer att fortsätta trycka ner kvävehalterna i karet. Prova istället att vända ner all cyano i grusen. När den dör så avger den det kvävet den bundit till vattnet, på så sätt bidrar den till sin egen död. Vill du gå snabbt fram så sug upp all synlig cyano i ett stort vattenbyte och tillsätt kno3 för att justera upp kvävenivåerna. Black molly har visat sig vara en duktig cyanoätare så de skulle kunna hjälpa dig under arbetet med att få bort det.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...