Drömciklid - rapport

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Drömciklid - rapport

    Boken - Drömciklider från Malawi och Tanganyikasjöarna - av Ad Konings som medlemmar i NCS kan köpa med 225 kronors rabatt har nu börjat skickas ut till de som beställt och betalt. Mer info om boken finns på www.cichlidpress.se.
    Om du inte redan är NCS-medlem för 2005 (kostar 250 kr) så se till att bli det så att du kan ta del av detta erbjudande samtidigt som du som NCS-medlem får ta del av många ytterligare förmåner (t.ex. tidningen Ciklidbladet).

    Nedanstående har betalt och deras bok är på väg (skall vara framme inom 2 vardagar): Ulf A – Östersund; Ralph R – Västerås; Kristoffer S – Umeå; Ulf L. - Horndal; Kenneth T – Ekeby; Annika Y – Uppsala; Jan E – Märsta; Torbjörn I - Frövi
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 september 2005, 09:43.
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    "Drömciklider" har skickats till dessa:
    Benny P – Billingsfors; Anders J – Killeberg; Jan-Olov W - Gimo

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Idag skickas böckerna ut till dessa:
      Erik R. – Falun, Arnfinn W. – Smålandstenar, Per M. - Borlänge

      Nu åker jag till Duisburg så nästa rapport blir först en bit in i nästa vecka. Skall för övrigt ner till Zierfische & Aquarium - har lovat Micke en kort rapport om detta evenemang till nästa nummer av Ciklidbladet

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        en lite fråga bara, är inte detta en slags reklam som inte borde få "annonseras" i forumet, alla annan anonserning är ju förbjudet, även om denna är ncs rabatterad.

        om denna "annonsering" tillåts så borde även andra företag få göra lika dant om det innebär en rabatt för ncs medlemmar...eller?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          §18 Marknadsföring, recensioner och diskussioner av produkter får inte förekomma på forumet av person med ekonomiska intressen för produkten, utan postas i egenskap av privatperson i form av konsumentinformation. Undantag från detta kan ske efter erhållet tillstånd från styrelsen i de fall där medlem tagit fram någon form av medlemsrabatt för NCS medlemmar.

          Kjell har fragat om lov och fatt tillstand.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            okej, intressant. vad är det som gör att han får lov. inte för att jag motsätter mig ert beslut men undrar vad som göra det var ok, enl paragraffen så borde då alla företag(som är medlemmar) som gör ncs rabatt få skriva samma sak. kunde vara trevligt med andra mer aktuella o uppdaterade erbjudanden från olika butiker/företag, tex helg erbjudande en liknade.

            Boken distribueras av Fohrman Aquaristik AB , det är inte en privat person.
            Senast redigerad av Johan; 30 september 2005, 13:21.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Svar: Sista meningen i §18, ja med tillstand fran NCS-styrelsen, Kjell ar medlem i NCS och jag har traffat honom och han ar en mycket existerande privatperson. Starta en ny trad om du har fler fragor och lamna den har for rapportering av bokutskick.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 30 september 2005, 13:29.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Boken är ett medlemserbjudande till NCS medlemmar. NCS står inte får dessa erbjudande det gör olika företag. Eftersom det ligger i medlemmarnas intresse att få veta att beställningarna är mottagna har vi gett klartecken till Kjell att meddela det här i forumet.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  oki , jag skickade pm till ola men vill fråga micke ändå. men om annat företag med liknade produkt ger ncs rabatt så borde de få göra samma sak då eller hur.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Ja det framgår väl ganska tydligt i forumets regler §18?
                    Undantag från detta kan ske efter erhållet tillstånd från styrelsen i de fall där medlem tagit fram någon form av medlemsrabatt för NCS medlemmar.
                    Ett annat exempel är erbjudandet från Linkan AB.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Jag fick boken igår. Riktigt riktigt fina bilder, snyggt format på boken och intressant läsning! Rekommenderas!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av cougar
                        Jag fick boken igår. Riktigt riktigt fina bilder, snyggt format på boken och intressant läsning! Rekommenderas!
                        Kul att du uppskattade boken - det är ju en annorlunda typ av akvarielitteratur.

                        Angående det Johan skriver så kan jag hålla med om att detta är ett gränsfall - men sådana kommer ju alltid att finnas och det är ju då styrelsen som får besluta om det är OK eller inte.
                        Ett annat exempel på sådana undantag är ju t.ex. Olas tråd om Malawi och Viktoriaciklider på Akvariets Dag.

                        Just pga av risken för att det skulle uppfattas av en del som ren reklam så utformade jag inläggningsinlägget i denna tråd så att det trycks mer på NCS än på boken.
                        Jag har också skapat en egen "sida" om just denna bok så att den inte blandas ihop med mina andra böcker (som är det jag lever av). Och innan någon undrar - bannern för boken ovan samt annonsen i Ciklidbladet är betalda annonser.

                        Det bör väl också sägas att anledningen till att jag översatte och gav ut denna bok var enbart att den förhoppningsvis skulle leda till att fler blir medlemmar i NCS och/eller Gold-medlemmar på en annan hemsida.
                        Ad frågade andra grossister I Sverige om de var intresserade men de tackade tyvärr nej - sannolikt pga att de ansåg att det är ett "projekt" där chanserna är minimala att det kommer att gå ihop.

                        Oavsett vilket jag förstår din synpunkt, men tycker ändå att det är lite tråkigt att den enda diskussion som verkar uppstå om boken här på ciklid.se är om det är "olaglig reklam" eller inte och inte om bokens innehåll.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 september 2005, 14:55.

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #13
                          tråkigt? vet inte hur så många som fått sina böcker ? de kommer nog ska du se "skönt" oxå att du inte tog illa/ el tog det personligt. jag har iaf fått de svar jag var ute efter.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            boken väcker verkligen ens rift-lakes intresse, minst sagt!

                            Kommentar

                            • Guy_P
                              Användare
                              • april 2002
                              • 301

                              #15
                              En bra start på lördagsmorgonen, klockan på väckning 05,45. Bilen till Eurostop och så 06,15 dyker Kjell upp. Specialleverans av boken. Efter en kort pratstund med Kjell så fortsätter han mot Düisburg och jag åker hem till det väntande kaffet. Sätter mig vid köksbordet och öppnar dyrgripen. Vilka fantastiska bilder denna Ad Konings tar och det bästa av allt är att de är tagna i sjöarna. Inte en akvariebild i hela boken. Finns en hel del miljöbilder så man får se hur fiskarna har det "hemma". Här kan man få lite tips om hur man skall inreda sina akvarier. Rekomenderar verkligen boken, även till de som inte redan är intresserade av dessa ciklider.

                              Guy
                              Guy

                              Kommentar

                              Arbetssätt...