syretabletter farliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    syretabletter farliga?

    Åkte ner från Umeå till södra Sverige i helgen och köpte en hel del fisk i olika butiker. All fisk packades i stora påsar i frigolitboxar och förvarades i bagaget på bilen under den 65 mil långa resan. Det var inte kallt och resan gick i princip raka spåret hem. Väl hemma när fisken packades upp upptäcker jag till min besvikelse att varenda fisk jag köpt från en av butikerna är stendöda. All fisk från 4 andra butiker har klarat sig fint. Enda skillnaden vid inpackningen vad jag kan komma ihåg är att denna butiken hade slut på syrgas och jag tror att de släppte ner någon slags syretabletter i mina påsar. Detta gjorde de dock inte i de påsar som mina resekamrater handlade i denna butik och deras fiskar överlevde resan hem bara fint.
    Fiskarna har inte skitat ner mycket i påsarna och det såg ut som att de hade varit döda en bra stund.

    Vad kan ha hänt?
    Jag hade förstått om en eller två fiskar strukit med men när alla fiskar dör börjar man ju misstänka att något blivit fel vid packningen och kanske framförallt att de där syretabletterna är boven eftersom de är det enda som skiljer i påsarna. De andra fiskarna köpta i samma butik som inte heller hade syrgas men som inte fick syretabletter överlevde ju.

    Någon som har några ideer?

    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    #2
    Umeå - södra sverige 65 mil ????

    Vilken väg körde du då ?

    Undrar om du var söder om uppsala .....*LOL*

    //Matte
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • ciklidMartin
      Användare
      • februari 2004
      • 213

      #3
      Har varit med om samma sak. En som övertog en del av mina troffar använde syretabletter i påsarna. Väl hemma så var alla fiskarna döda. Resan tog en stund men jag tyckte nog att fiskarna skulle klarat det ändå

      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • januari 2005
        • 373

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av drd

        Umeå - södra sverige 65 mil ????

        Vilken väg körde du då ?

        Undrar om du var söder om uppsala .....*LOL*

        //Matte
        Ok då. Stockholm, 66,3 mil för att vara exakt.
        Ligger väl i nedre halvan av Sverige, eller?
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Ingen pejl på vad syretabletterna innehåller, men bildas det en massa bubblor av dem är risken stor att det även bildas CO2. Månne fick de syre, men dog av CO2-förgiftning?

          Själv är det enten syrgas som det ska packas med (undantag labyrinter, corydoras och en del andra malar som "andas luft") eller så får man dra ihop påsen snabbt så att det blir vanlig luft i den. Har transporterat fisk i påse flera dagar på det sättet, och det funkar fint. Fördel att kolla till dem då och då bara. För firrar med lite size på samt aggro-arter är det singelpackning som gäller.

          Surt med döda firrar - kolla med butiken om du kan få nya!! De borde kunna packa dem på rätt sätt tycker jag.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            "Ingen pejl på vad syretabletterna innehåller, men bildas det en massa bubblor av dem är risken stor att det även bildas CO2. Månne fick de syre, men dog av CO2-förgiftning?" Nej, de dog helt enkelt av syreförgiftning. Syre är både giftigt o frätande i höga koncentrationer.

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • januari 2005
              • 373

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

              Nej, de dog helt enkelt av syreförgiftning. Syre är både giftigt o frätande i höga koncentrationer.
              Så syretabletter är alltså nåt man inte ska använda överhuvudtaget vid liknande transporter?
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Det kan ha blivit en överdosering om de släppte ned en hel tablett eller fler i en påse.

                Hur många släpptes ned och hur mycket vatten/fisk var det i påsarna?

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 373

                  #9
                  Det var ganska lite vatten i varje påse och en eller två demasoni i varje påse. Hann dock inte vara med på att de släppte ner tabletter eller hur många. Såg bara sedan att det var ett slags vitt skum på vattenytan i påsen så jag antog att de lagt i någon slags syretablett. Får ta och ringa till butiken på måndag och höra vad de säger.
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  • The dogfriend

                    #10
                    syretabletter farliga?

                    Det kanske var för många för så där lite vatten!Föressten vad innehåller syretabletter som är så giftigt,innehåller det något mer än syre?

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • april 2002
                      • 897

                      #11
                      Himla onödigt med syretabletter. De hade klarat sig bra utan, (som du själv sett på de som inte fick någon tablett.) Prata med affären. (Eller, då ämnet är gammmalt, hoppas du pratade med affären)
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Lite förtydligande
                        se hur gammal tråden är
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Nüddlah
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 294

                          #13
                          Och man kan inte förgiftas av co2.. co2 är samma som kolsyra i princip och är nåt som konsumeras och dricks dagligen och som andas både in och ut med luften. Däremot om det är för tätt med co2 molekyler så kan man få för lite syre och därmed syrebrist likt kolmonoxid som tar syrets plats i blodet och därmed gör att du får en syrebrist till hjärnan och stupar. =)

                          Så co2 är kolmonoxid med en inskjuten syreatom där av dioxid som betyder 2 syreatomer och en kolatom i sambandet co2.

                          Bara en liten kommentar. =)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...