uppstart av ett 375 liters discuskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cobraconny
    Användare
    • augusti 2005
    • 39

    uppstart av ett 375 liters discuskar

    tjena jag har köpt ett 375 liters kar som jag tänker starta upp med bara discus i tänkte höra om det är någon som har bra tips om filtermaterial och annat som kan vara bra att veta tex hur många man ska ha etc. köpte ett fluval4 innerfilter och ett fluval404 ytterfilter till akvariumet sen har jag inte kommit längre vet inte riktigt vad jag ska ha för sand än. tacksam för alla tips. konstigt med akvarium och ciklider man vill bara ha mer hela tiden har även ett 540 med påfåglar och blå delfiner som funkar hur bra som helst. mvh conny
    Varning discus är starkt beroendeframkallande!!!!! Socialstyrelsen.
    375 med discus
    400 med scalarer
    540 med discus
    80 liters med ancistrus ;-)
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2004
    • 531

    #2
    Hej!
    Jag ska försöka att ge dig lite råd,har haft diskus i flera år.Din akvarievolym är bra,då det går 50 lit vatten per fullvuxen diskus.Sand kan man ju ha men det är inte nödvändigt,men vill du ha sand så rekommenderar jag fin rådasand ta en mjuk kornstorlek,ytterfilter med en bra fungerande filtermassa är bra,jag har själv ett Ytterfilter Eheim proffessional 2,bra filtrering.Växter ja, amazonas svärdplanta,jättevallisneria,köper du fullvuxna diskus kan du ha 7-8 stycken i din akvarievolym.ett surt vatten på 6,8 brukar fungera bra,Det finns ett torv som heter naturtorv,OBS:Köp ALDRIG torv som innehåller kemikalier eller kemiska tillsatser utan det skall vara fritt från sådant det torv du köper,jag hade förut skånemyllan naturtorv men jag vet inte om det finns längre,men som sagt det ska vara naturtorv.Denna torv kan du lägga i en nylondamstrumpa som flyter på vattenytan,som du då och då kramar ur,bli inte rädd om du ser att vattnet blir brunt,det är humusämnen som kommer fram,det är helt i sin ordning.Ja,är det något mer som du vill veta så hör av dig.Mvh Ann-Mari Viktigt:Ta reda på med ditt vattenverk vilken typ av kranvatten du har,låter det krångligt?Sedan när du väl fått igång ditt diskusakvarium så njuter du av det.
    bryggan

    Kommentar

    • eduardo
      Användare
      • januari 2005
      • 15

      #3
      hej:
      har läst frågan och svaret angående 375 l. akvarium och antalet diskusar man måste ha i och några råd angående frågan.
      och om tal om samma ämnen jag undrar hur det är att ha torv i ett akvarium som rymmer några sydamerikanska ciklider och släkt fråm samma området ( alltså,guppisar,pansarmallar,skalarer,osv).
      mitt akvarium rymmer 200lt och har funderat länge på att ha i ett par diskusar åxå.
      tack för era åsikt.

      ha en bra dag.

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • juni 2002
        • 227

        #4


        Där finns de flesta svar.
        SALAR

        Kommentar

        Arbetssätt...