Apistogramma Steindachneri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    Apistogramma Steindachneri

    Någon som har / har haft Apistogramma Steindachneri och kan dela
    med sig erfarenheter ??

    Fungerar den i ett sällskapsakvarium?
    Har läst nånstans att den inte är så kinkig på lågt PH, mjukt vatten etc... Ungefär som Cacatoudides..
    Senast redigerad av matt.is; 05 oktober 2005, 09:13.
  • Chricho

    #2
    Har aldrig haft den själv, men fritt tolkat efter standardboken för Apistogramma (Dr. Uwe Römer Cichlid Atlas 1) så är det en robust fisk som blir ganska stor för att vara dvärgciklid, 10 cm TL för hanarna och kan därför hävda sig mot större ciklider/fiskar. Den är inte så pjoskig med vattenvärdena, om man inte vill odla. Däremot finns en varning i boken om att den kan vara sjukdomskänslig. T.ex. Odlade exemplar får ibland fisktuberkulos. Vildfångade har ofta mask. Därför rekommenderas rigorös karantän i 8 veckor.

    Förutsatt att du får friska exemplar så är det nog en ganska lätt Apistogramma, som t.o.m kan gå i sällskapsakvarium / Christoffer

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • september 2003
      • 386

      #3
      Jo då, skaffade ett par Steindachneri förra fredagen...
      En lite större / robustare Apistogramma. Grå/blå till färgen.
      Ganska framåt på en gång och visade ganska direkt att den ville leka. Dock tror jag detta inte skett ännu. Samtidigt när jag köpte detta par såg jag Hongsloi i ett annat akvarium. Snygg fisk, som jag då trodde var för vek och som jag därför inte köpte, eftersom meningen är att dessa apistogrammor skall gå i ett sällskapsakvarium.
      - Men men, efter helgen handlades emellertid ett par av Hongsloi. I butiken visade de uppenbara lektendenser och ganska direkt (samma kväll) visade de vilka som bestämde i akvariet.
      Jag har sedan dess bara sett honan vid matning av fiskarna, vilket får mig att tro att denna, som jag trodde var en späd fisk, redan har lekt av.
      Jag trodde Hongsloi var svårlekt - men det kanske inte stämmer???

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Mina erfarenheter av Hongsloi, är att den är dominerande i början och tar takt pinnen i karet. Men efter ett tag har mina apistogramma sp "babyface" tagit över och jagat ihjäl Hongsloi. Hade dom även med apistogramma Borelli och samma sak hände där.
        Någon annan som har samma erfarenhet?

        Kommentar

        • Chricho

          #5
          Kul att du köpt på dig lite Apistogramma. Då är det iallafall några mer än mig som tycker om dessa firrar.

          Små kommentarer:

          Hongsloi, den är inte speciellt krävande vad gäller vattenparametrar, och det innebär faktiskt att den inte heller är sådär jättesvår att få lek utav. Sen är det ju en ganska robust Apistogramma den också. Bra val till sällskapsakvariumet, tycker jag.

          Uppdatera tråden om hur leken har utvecklats!

          Discusred, Jag har haft A.Eunotus sp. aka "Baby-face" tillsammans med A.Irinidae, A.Hoignei samt A.Cacatuiodes (dock inte samtidigt). Och pratar vi nu om samma fisk så delar jag inte dina erfarenheter. Den var inte speciellt aggressiv och jag hade mina i ett sällskapskar 140 liters akvarium tillsammans med någon av ovanst. samt 10-tal tetror och 3 Plecos.
          Min erfarenhet är att det är väldigt individuellt om en Apistogramma är aggresiv eller inte inom samma art.

          Sen är det väl också beroende av hur man har det i sitt akvarium. Det gäller att bryta siktlinjen för fiskarna så de inte jagar varandra genom hela karet. Jag hittade en tidigare tråd där du tog upp just problemet med dina A. Eunotus och mitt råd då (kanske är aktuellt ännu?) är att ha en större grupp > 10 individer. Har man färre än 5 så kan det bli sådana problem. Det är väl inga problem med ett så stort akvarium.

          Hälsningar / Christoffer

          Kommentar

          Arbetssätt...