720 liter (Sydamerika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mmm
    Användare
    • juli 2004
    • 71

    720 liter (Sydamerika)

    Hej!

    Kommer snart att köpa ett 720 liters. Kommer då att bli ett Sydamerika-kar med i första hand dvärgciklider. Jag kommer att stoppa i de jag redan har, vilket är:
    * 5 Bolivianska fjärilsciklider (3+2, blir antagligen en till hona)
    * 4 Laetacara Dorsigera
    * 2 Apistogramma Macmasteri (1+1)

    Det jag har problem med är vad jag ska komplettera med. Jag vill gärna ha en lite större ciklid. De jag funderat på i första hand är hantelciklid och meta-acara (Aequidens Metae). Skulle någon av dessa fungera tillsammans med dvärgcikliderna?
    Fördelen med hantelcikliden är väl att den inte är lika bottenorienterad som de andra cikliderna, men å andra sidan så blir den ju stor...

    Tror ni att det skulle få plats någon mer sorts dvärgciklid. De jag funderat på är:
    * Någon mer Apistogramma, får inte vara korsningsrisk med Macmasteri
    * Vanlig fjärilsciklid (i såna fall vf)
    * Nannacara Annomala
    * Eventuellt någon dvärg-Crenicichla
    Vad tycker ni?

    /Mattias
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    vill du ha hantel så kommer ev växter med stor säkerhet bli uppätna. det är ett stort kar, det kan bli tomt med bara dvärgar, jag hade kört på metae,kanske scalar,kanske oxå nåt stor stim med tetror. det krävs lite för att fylla ett 720 =)

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Det verkar som Heros efasciatum inte är så sugna på växter. Mina käkar bara andmaten.

      Kommentar

      • Mmm
        Användare
        • juli 2004
        • 71

        #4
        Metae har jag förstått är rätt snälla, så där borde dvärgcikliderna klara sig, men hur är det med hantlarna. Tror ni dvärgcikliderna blir mat med dem?
        Hur många hantlar/metae kan jag ha? (6 st kanske?)

        Får det plats någon mer dvärgciklid?

        Ja, lite växter vill jag nog ha, fast inga mängder. I första hand hade jag tänkt ha vallisneria och anubias. Finns det några växter som klarar sig bättre tillsammans med hantlar än andra?

        Jag har ett litet stim citrontetror (15 st) som jag tänker sätta ner i akvariet. Kanske ska utöka det då? Det tråkiga är väl att tetror gärna äter yngel(?).

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Hantlarna käkar inte upp dvärgcikliderna. Honorna passar ju ganska bra i munnen men dom klarar sig tack vare att de gömmer sig bra på natten(egen teori). Citrontetrorna är lite gränsfall men har inte favoritform(typ neontetra).

          Anubias brukar rekommenderas till röjiga fisksorter. Den är kraftig, rotar starkt mot fasta substrat och kanske även är osmaklig.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Testa en grupp jordätare. Satanoperca L. är lugn och kommer dessutom upp 15-20 cm. Roligt beteende samt vacker fisk. Lämnar mina bolivaner och L-malar helt ifred. jag har sparsamt med växter men vet en som har dom i ett växtkar utan problem. Vill du testa en annan vacker fisk så prova Uaru. Räkna inte med att du kan hålla växter med Uaru dock.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Micke_720
              Användare
              • november 2003
              • 368

              #7
              Jag har Geophagus Orange Head "Tapajos" med Bolivanska Fjärilsciklider ,Dolkstickstetror, C. sterbai, L81 och några få rödmunstetror och det går alldeles utmärkt i ett 720 kar.
              Dock är de ej fullvuxna men de lekte utan att ta kol på några av de mindre fiskarna.

              Micke

              Kommentar

              • Helenai
                Användare
                • oktober 2004
                • 269

                #8
                Men Meta-acaran är stor, intressant och närmast extremt fredlig mot andra fiskarter. Mitt vuxna par har aldrig rört någon annan fisk, trots att de hade yngel i somras i ett kar där det även gick 0,5-1 cm långa klaroranga tetrayngel. Inte en enda gick åt! De höll undan dem, men inte ett enda försök att ta dem. Hanens mun är 3 cm i diameter och honans kommer inte långt efter...

                Däremot: När de hade yngel (minst 98 st)att passa bet de av varenda stängselväxt och lät dem flyta. Fri sikt kring barnkammaren var klart prioriterat! Utan yngel rör de inte växterna heller, såvitt de inte blir utan mat ett par dagar, då knaprar de på javamossan.
                Varde ljus... och det vart mörker.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                Kommentar

                • Mmm
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 71

                  #9
                  Lutar nog åt Meta-acaror. Kan det vara lagom med 6 st, eller skulle det bli för trångt för dem?
                  Kanske också kombinerar med scalarer för att få någon sort som simmar lite högre upp. Men jag har läst att scalarer äter småfisk, är det någon risk för dvärgcikliderna?

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Jag har haft A Metae och kan starkt rekomendera denna. Snäll vacker och nästan omtänksamm om växterna.
                    Däremot har jag med egna ögon sett min jätte stora hane när han försökte äta upp en stackars fjärilsciklid. Skenet kan bedra, fisken är verkligen jätte snäll men när den är hungrig och medinevånarna passar i munnen...

                    De hantelcikliderna jag har äter inte växter däremot sliter de sönder en del växter och gräver upp ännu fler när de leker. Jag har inte upplevt dem som speciellt intresserade av att äta fiskar. Det verkar ju dock finnas en stor variation mellan olika arter/individer.

                    Jag tycker någon av ovanstående eller någon geophagus eller satanoperca verkar vara rätt bra förslag. Om man får rekomendera något av egen uppfödning så är det Tahuantinsuyoa macantzatza som är både snälla och har intressant lekbeteende. Jag hade inte skaffat fler arter av dvärgciklider utan fler inivider av de arter du har, men det är ju en ren smak sak.

                    Mvh

                    olof

                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • matt.is
                      Användare
                      • september 2003
                      • 386

                      #11
                      Scalarer brukar inte ta dvärgciklider. Däremot kan en del
                      tetror försvinna..

                      Kommentar

                      • Mmm
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 71

                        #12
                        Tror ni jag skulle kunna ha både meta-acaror och hantlar, tillsammans med dvärgcikliderna? T.ex. 4 av varje... Annars blir det nog meta-acaror och scalarer.

                        Kommentar

                        • matt.is
                          Användare
                          • september 2003
                          • 386

                          #13
                          Frågan är vad du vill med dina fiskar. Vill du att dvärgarna skall leka och få fram frisimmande yngel, bör du nog inte blanda med Meta-acaror och hantlar. Spelar yngel hos dvärgarna inte någon roll - går det bra. Men mkt beror förstås på hur du inreder...

                          Sen är det väl bäst att börja med de vekaste cikliderna och låta dem etablera sig innan man skaffar de andra -

                          Hur som helst Dvärgar och Scalarer fungera bra

                          Kommentar

                          • olof
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1823

                            #14
                            Hej!

                            Håller nog med matt.is fundera över vad du vill med akvariet. Funkar gör det nog men är det optimalt?

                            Du kommer ju att blanda väldigt stora fiskar med väldigt små vilket ju dels medför vissa uppenbara risker, dels kommer de mindre fiskarna aldrig att effektivt kunna försvara revir etc, sen är det ju en estetisk fråga också, blir det snyggt?

                            fundera på vad du vill, man ska aldrig ha brottom med att handla fisk.

                            Mvh

                            olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 531

                              #15
                              Hej!
                              Med den besättningen du nämner tror jag diskus passar in i.Dvärgciklider och diskus har alltid gått bra ihop.Tror inte att det är några större problem.Mvh Ann-Mari
                              bryggan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...