odling av sebrafisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rostcikliden
    Användare
    • november 2003
    • 49

    odling av sebrafisk

    hallå

    jag tänkte försöka att odla sebrafisken. någon som har gort detta eller har några tips?
    mina akvarium 160l 110l 63l 43l 15l 2l akvarium
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Kolla zoopet!
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Jupp, kolla zoopet. Förenklat finns två varianter, beroende på hur mycket yngel du vill ha.

      Mycket yngel: sära hannar och honor i varsitt kar, och mata mycket - honorna ska bli verkligt tjocka. Förbered ett litet kar (10 liter räcker) med nytt vatten, genomluftning och ett knippe finbladiga växter/en bit trasslig grön filtervadd. Kan hjälpa att ha ärtsingel på botten, alternativt lekraster, då de kan vara svåra romrövare. Flytta i fiskarna (ett/två par) efter något/några dygn och observera. Inom två dygn borde honorna vara rätt tunna. Ut med firrarna och vänta på kläckning - mata upp med smått foder.

      Få yngel, men jämn produktion: sätt ett stim på 4-5 par i ett lite större kar (50-60 liter), inred med ärtsingel på botten, mycket javamossa, javaormbunkar samt flytväxter/hornsärv. Filter: luftfilter. Sköt karet bra, dvs mycket och omväxlande utfodring samt vattenbyte med kallvatten (1/4 till 1/3) en gång i veckan. Lovar du har yngel inom två veckor...

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Att få dem till lek är ganska så enkelt, de tips Patrik gett låter bra. Jag har gjort på sätt 1, det blir många yngel. Jag matade med havremust som förstafoder, det växer de snabbt på och det är väldigt billigt. Med tiden bör man dock sätta in en mer allsidig kost. Enligt min erfarenhet är det dyrt och onödigt att använda nykläckt artemia till zebrafiskyngel.
        MVH
        magnus

        Kommentar

        Arbetssätt...