Nu blir det mangrove träd i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #16
    synd bara att jag har sne tak ovan för karet, blir supersvårt att ha öppet kar om man ska ha hängande belysing

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #17
      Jag har tre st två år gamla mangroveträd i ett miniakvarium i köksfönstret. Med endast solljus växer det otroligt sakta. Jag har aldrig testat med artificiell belysning, men det borde gå bättre. Det enda problemet jag upplever är att de verkar vara ett lätt byte för ohyra, så en del fula halvätna blad blir det.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #18
        snacka om att man blir sugen när man ser de snygga bilderna, kan nog bli väldigt snyggat att blanda döda svenska rötter med levande mangroverötter
        Magnus, tror du att ohyran kommer av att luftfuktigheten blir för låg, eller växer hela plantan i akvariumet?
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #19
          Mangrove är ett träd som visserligen klarar av ganska så höga vattenstånd, men så fort ett enda blad kommer under ytan så ruttnar det. Mina träd står i ca 15 cm högt vatten med hela kronan en bra bit ovanför. Luftfuktigheten gör jag inget åt, efterssom alltsammans står i köksfönstret.

          Vad ohyran beror på är svårt att säga, men mina undersökningar pekar mot att mangroven är känslig mot det och poppulär hos insekter. De flesta insekter gissar jag kommer in med inköp av frukt och grönsaker. Jag har svårt att tro att högre eller lägre luftfuktighet skulle påverka insekterna nämnvärt. Lösningen är att plocka för hand så fort man ser något.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #20
            topfrog vart köpte du dina?

            Kommentar

            • H2O
              Användare
              • december 2003
              • 138

              #21
              De är skickade från Hawaii den 17é så de bör vara på plats inom ett par dagar.

              Började förbereda frigoliten igår. Har insett att det är ganska mycket jag har köpt



              Så är det nån i Gbg/Kungsbacka som är intresserad av en bunt kan ni skicka mail.
              Magister Mundi sum!

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                topfrog vart köpte du dina?
                Via en kille som inporterade på saltvattensguiden. Det förekommer saminporter lite då och då på den siten.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • H2O
                  Användare
                  • december 2003
                  • 138

                  #23
                  Nu har de äntligen kommit, var ett tag på Tullverket som har öppnat och funderat på vad det kunde vara

                  En massa planor är det, satte igår 13 st på tillväxt på överkanten akvariet. Kommer fotografera inom de närmsta dagarna och sedan följa tillväxten.
                  Magister Mundi sum!

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #24
                    kul! keep the photos comming.

                    Kommentar

                    • wofflan
                      NCS Medlem
                      • september 2003
                      • 660

                      #25
                      hur går det för era plantor? Mina har kommit igång men de växer inte så snabbt. Vågar inte dra på en massa med näring nu i början innan rötterna har kommit igång ordentligt. Jag låter mina växa i hushålspapper och vattnar med akvarievatten. Har en plastpåse över som miniväxthus. Hur gör ni som också köpte genom Marcus?
                      Mvh Fredrik

                      Kommentar

                      • wofflan
                        NCS Medlem
                        • september 2003
                        • 660

                        #26
                        Försöker blåsa liv i tråden igen. Imorgon skall jag försöka komma ihåg att ta med kameran från jobbet.
                        flyttade mina idan till en större glasskål och satte ett plasttält över. Fäste plantorna genom ett hål i en frigolitbit. Förhoppningsvis får de mer rötter och kanske även luftrötter nu.
                        Mvh Fredrik

                        Kommentar

                        Arbetssätt...