Arter i ett 375 liters(sydamerika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    Arter i ett 375 liters(sydamerika)

    Vilken mera ciklidart kan jag ha i ett 375 liters akvairum än 6 scalare(små ännu,har inte bildat par), 15 fläckliga pansarmalar, 1 L001, 2 L04, 2 vanliga ancistrus?

    Helst någon som är oskygg och tål ett netutral vatten mot det lite hårdare hållet.



    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    flaggciklider går med scalarer i naturen så det skulle kunna passa. annars finns det ju en uppsjö med olika tetror och dvärgciklider som kan passa. Sen kan man alltid trycka i bilbukar efter som dom bara går uppe vid ytan.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • juli 2002
      • 404

      #3
      Flaggciklider har jag i mitt stora akvarium, hantlar med, nyckelsciklid med så dessa är inte av intresse. Men det finns kanske några andra.
      Kommer troligen att lägga i alkottar som sänker ph lite med tiden.

      Jo jag tänkte lägga till en grupp tetror, ev koppartetror.

      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Jag föreslår någon aequidens, cichlasoma eller varför inte tuppkamsciklider?

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • juli 2002
          • 404

          #5
          Olof:

          jag har tittat lite på Bujurquina moriorum,Aequidens metae eller Acarichtys heckelii. Någon kanske av dessa passar med?
          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Acarichtys heckelii hade jag inte försökt med med hårt vatten, A Metae funkar säkert bra men kommer troligen att misslyckas med leken pga för högt PH värde. B. Moriorum funkar troligen men det är osäkert om de lyckas med leken.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Linda A
              Användare
              • juli 2002
              • 404

              #7
              Olof vad innebär för högt ph då? Med alkottar så stannar jag runt 7 i ph och 6 i kh.

              Okej jag skippar tanken på dem i alla fall.
              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Hrm... A. Heckelii funkar kanske ändå. Jag hade fått för mig att den var en utpräglad svartvattenfisk men så verkar inte vara fallet om man kollar artbeskrivningarna här och på zoopet. Jag funderar lite på att skaffa denna art själv om jag får tag på den.

                Mvh

                olof

                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Linda A
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 404

                  #9
                  Hej!

                  Jag måste säga att heckelii är otroligt vacker. Så om man kan så vore det ju trevligt med dem. Jag har inte sett dem så ofta här dock. Utan bara en gång i stoby.
                  Är som sagt väldigt sugen på dem. Men dina andra förslag var trevliga med.

                  Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                  Kommentar

                  • Teres
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 48

                    #10
                    Hej! Läste att du (startaren av tråden, LindaA) använder alkottar för att sänka ph. Har själv hårt vatten och ph runt 7,5-8 och vill starta ett sydamerika akvarium. Har funderat på att använda torv, men små försök har inte givit nämnvärda resultat. Har du erfarenhet av att det fungerar med alkottar? Hur gör du lägger dem i filtret eller löst i tanken? Tacksam för svar. Skulle vara så kul med lite sydamerikaciklider.../Teres
                    Teres
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

                    Kommentar

                    • Linda A
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 404

                      #11
                      Teres: För mig har det inte heller funkat med torv. Fast jag har inte testat torv på detta sätt. Men där jag bodde innan 8.5 i ph och 11 i kh.
                      Då funkade inte torv alls. Där jag bor nu 7.5 och 9 i kh funkar alkottar så att jag kommer ner i 7 i ph och 7 i kh.

                      Jag lägger bara in dem i akvariumet rakt upp och ner. I och med att jag har löv i akvariumet med ser det inte så konstigt ut heller.
                      Och detta funkar på både mitt stora 600liters och mina små 15 och 25 liters.

                      Jag skulle ta och testa i alla fall, funkar det så funkar det inte.
                      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                      Kommentar

                      • Matsh
                        Användare
                        • september 2002
                        • 63

                        #12
                        Hej , om man inte tycker att kottarna på botten är snyggt är en nylon strumpa (som ni tjejer säkert har) att lägga kottarna i ett bra trick.

                        Lätt att byta ut kottarna (när dom inte gör sitt jobb längre dvs är urlakade) och kan läggas diskret bak i akvariet och döljas med rot eller dylikt, närhet till cirkulation är bra.

                        //Mats

                        Kommentar

                        • Teres
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 48

                          #13
                          Jag ska försöka hitta några alar och plocka kottar med en gång. Det låter ju jätte bra! (Mats, Det enda nylonstrumpor duger till är faktiskt som filter, prova ett par själv så förstår du )

                          Teres
                          Teres
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #14
                            tycker helt klart du ska testa A. metae



                            Kommentar

                            • Linda A
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 404

                              #15
                              Johan_lindgren: Ja dina A. Metae gjorde inte saken lättare direkt.

                              Teres: Fast var bredd på att det kan skilja lite på hur bra de är.

                              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...