Yngel akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pulver
    Användare
    • september 2002
    • 37

    Yngel akvarium

    Funderar på att skaffa ett yngelakvarium. Vilken storlek är lätt hanterlig? Vad är gränsen för att hålla Nitrit värderna på en ok gräns?

    Mvh

    Erik

  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Om man ska ha ett enda akvarium som ska fungera både för små och lite större så bör man satsa på ca. 100 liter tycker jag. Det idealiska är dock ett litet 40-50 liters utan bottenmaterial till den första tiden sedan ett 100-250 sparsamt inrett för att få fart på växandet.

    Vad nitrit-värdena beträffar så går det att hålla dem i schack i de flesta volymer. Givetvis bör man vaka nogrannare över små akvarium. Händer det något i en liten tank så går det illa i en rasande hastighet.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • juni 2002
      • 227

      #3
      Hur stort kar beror helt och hållet på vilka och hur många fiskar du tänker hålla eller föda upp.Med eller utan grusbotten har även det betydelse. Mitt minsta kar är på 38ltr med grus, och det fungerar som spottkar för malawiciklider. Just nu går där ca. 30 st Rödzebra-yngel på ca 1.5cm.Hade två st. honor som tuggade samtidigt och det gick bra.Jag gör vattenbyten ca en gång i veckan på 30% och där finns ingen nitrit efter vad jag mätt trots att jag matar 5 gånger per dag. Men fiskarna kommer snart att flyttas till ett något större kar.
      Alltför stort kar från början kan i vissa fall beroende på art inte vara bra då de kan ha svårt att hitta till födan i början och ev. bli skygga.Grus samlar på sig avföring från fiskar och däri bildas nitrifikationsbakterier.

      För att hålla nere nitritnivån från början är bakteriekultur på flaska att rekomendera.Spec. vid uppstart av små akvarier med yngel som kan vara känsliga.Det går åt så lite av bakteriekulturen att det är värt det tycker jag.Man kan ju annars ta moget vatten från "moderkaret" om man har friskt vatten där. Har man dock t.ex något algproblem där så kommer det garanterat följa med.

      Ett tips om man vill föda upp yngel är att ha ett litet flytande yngelkar på någon liter som finns att köpa. Däri kan man hålla i sitt ordinarie kar eller annat, en kull på 10-30 yngel en till två månader innan man flyttar dom till något annat. Väldigt praktiskt tycker jag, och så har jag kört ganska länge med bra resultat.Spec. om man vill köra löpande band principen med mycket avkomma och ont om plats.

      SALAR
      SALAR

      Kommentar

      Arbetssätt...