Angående vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj
    Användare
    • oktober 2002
    • 77

    Angående vattenbyten

    När alla pratar om vattenbyten relativt ofta ,byts endast vattnet ut eller sugs även botten rent ? tycker i gång i veckan låter ofta .rätta mig om jag har fel

  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag gillar inte alls "amerikanska" välstädade vita sandbäddar som botten. Jag tycker att det ser onaturligt ut ungefär som "snygga" välorganiserade trädgårdar med blommor planterade i olika mönster.

    Jag upplever dessutom att det är lättare att hålla en bra balans på vattenvärdena om man låter bli att rengöra botten så mycket. Jag damsög sanden ganska ofta förr men nu har jag slutat. Jag avlägsnar fortfarande avföringshögar men låter algmattor och annat vara.

    Ett förfallet akvarium är inte trevligt att se men ett med kristallklart vatten och riktigt rena glas både invändigt och utvändigt men med naturlig växtlighet på botten, bakgrund och stenar tycker jag är snyggt.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Leo
      Användare
      • november 2002
      • 85

      #3
      Rengöringen beror väl alldeles på vem som bor i karet... Jag kunde inte tänka mig att inte suga bort mina plecoltias avföring varje vecka! Om man vill hålla stadig balans i bottenmaterialet föreslår jag byte till fin sand som inte behöver "sugas rent". En lätt omvändning med fingrarna nu och då (=sällan) räcker för att inte bottnet ska börja bilda gaser, skräp hamnar sällan in i den fina sanden. Då räcker det om man suger bort skräpet som flyter ovanpå och den viktiga bakteriekulturen i bottnet får vara ostörd!

      -Alix-

      Kommentar

      Arbetssätt...