Värsta attityden jag varit med om och bara 2,5 cm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gwendly
    Användare
    • december 2003
    • 374

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

    ngående blandning så blandas det för lite enligt mig. Malawi och Viktora bryr sig knappt om varandra och kan därför ha överlappande revir (en liten förhandsinformation: mbunas färger är kanske riktade mot hanarna av samma art, inte honorna. Honorna skiter nog i dem).
    hallelulja! Bra att nan inte ar biotop nazist forutom mig , haha. Mbunas + vic's ar en favorit helt klart

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #17
      Hehe, jag är ju väldigt biotop intresserad! Men denna mix var väldigt kul, kanske att det karet får bli ett sällskapskar...
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #18
        jag som hade tänkt ha någon snäcklekare i mitt lilla 40 L kar, misstänker att det inte är att tänka på då?
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #19
          De 2 mest aggressiva snäcklekare är definitivt meeli och signatus. De slår nog allt i snäckisväg.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Challe
            Användare
            • december 2003
            • 111

            #20
            Fredrik: I 40 liter kan du ha Lamprologus Brevis, dotterns tröttnade på sitt Guppyhotell så nu går det några Brevisar i det. Guppyhotellet är på 45 liter och det verkar fungera alldeles utmärkt. Brevis är dessutom parbildande och håller till parvis i snäckorna (stämmer sådär med vår grupp). Brevis är inte lika charmiga som Ocellatus men dottern är helt såld på dem och vill aldrig någonsin ha färgglada "Paris Hilton" guppys igen....

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #21
              "jag som hade tänkt ha någon snäcklekare i mitt lilla 40 L kar, misstänker att det inte är att tänka på då?"

              Jag tror det hade gått bra att ha ett par med ocellatus i mitt 36 liters,men två honor på den ytan funkade inte. Min korta erfarenhet av dessa är att det är rätt bra om hanen och honorna kommer ifrån varandra lite. Någon sten emallan så de inte ser varandra hela tiden är bra. Skall du ha ett par så går det nog att testa.

              Mina är ju vildfångade så jag vet inte om de är extra tuffa då?
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Cutecid,
                meeli har jag inte haft, men har hequi. Sätter en peng på den före signatus...
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #23
                  citat:hallelulja! Bra att nan inte ar biotop nazist forutom mig , haha. Mbunas + vic's ar en favorit helt klart
                  Öhh, om dessa små krabater ynglar i snäckorna.... räcker deras revirförsvar för att skydda dessa mot en hungrig Mbuna??

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #24
                    Bra fråga! Någon som varit med om detta?
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #25
                      Ursäkta om jag lånar tråden lite, men just nu har jag ett 50-tal N. Fuscotaeniatus-yngel i en balja och största är nog ungefär 2,5 - 3 cm. De är sjukt arga på varandra trots att de har ca 200 liter att simma i, och inte lär de bli gladare när de blir större....

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1324

                        #26
                        Lånar tråden Ralph? hijackar den minst! Vad jag förstår har du missat en ungdjurschans eftersom dom börjar jaga varann vid den storleken. Annars är det en fisk som många snackar om.
                        /K

                        Kommentar

                        • Ralph
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 736

                          #27
                          Jag har haft stora sådana förut, jäklar så de kan vara elaka om man får tag på "fel" grupp. De käkade upp alla mbunas jag inte lyckades / orkade håva upp.

                          Ynglen jag har nu har jag haft sedan riktigt små. Jag är fodervärd kan man säga.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #28
                            Ursprungligen postat av mek
                            Öhh, om dessa små krabater ynglar i snäckorna.... räcker deras revirförsvar för att skydda dessa mot en hungrig Mbuna??
                            Tja, om du menar snäcklekarna så har jag som sagt sett multisar attackera en fullvuxen frontosa - och den drog. Flera här som skriver om bett i handen också. Rätt övertygad om att snäcklekarna klarar revirförsvaret mot nästan vad som helst som vi har i våra kar. Däremot ger sig ju ynglen iväg på en del utflykter alldeles på egen hand, så då kan de säkert bli klippta. Ett tips jag såg på Zoopet från Larry, är att på botten dra i en bra "matta" med lite mindre kalksten där man vill ha snäckorna. Lägg så snäckorna ovanpå och fyll på med sanden. Dels slipper man se botten efter "grävmaskinerna" varit igång ett tag och dels har ynglen större chans att överleva. Två flugor i en smäll!! Toppentips!!

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Jeppe
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 409

                              #29
                              Mina multisar är rätt så veka, dom vågar knappt dela ut tjuvnyp. Knappt ens mot mina hästnosar även om det händer i bland. Hade ett par Occelatus som var betydligt aggresivare, attakerade min hand om jag kom för nära. Härligt tempramet iaf.
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

                              Qui dormit, non peccat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...