ciklidlitteratur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • september 2002
    • 43

    ciklidlitteratur

    Har någon förslag på lämplig litteratur att läsa inför sydamerikaresa inkl Amazonas? Tyska och engelska går bra och till nöds även franska och portugisiska.

  • imported_n/a
    Användare
    • september 2002
    • 43

    #2
    Många har läst men ingen har haft något att säga. Lite hjälp med lämplig litteratur på svenska, engelska eller tyska önskas om ciklider, biotoper etc inför resa. Visst kan man bilda sig en uppfattning på ort och ställe och av folk på plats men det skadar ju aldrig att var mer påläst innan!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hej

      Linke & Staeck South american cichlids 1 & 2.
      Aqualog south american cichlids 1-3
      Thomas Weidner South American eartheaters
      http://www.amazonian-fish.co.uk/ (går beställa cd men jag har den inte)
      Sedan verkar http://ichtyonb1.mnhn.fr/References/...y.cfm?ID=36377 intressant. Tyvärr verkar den publikationen inte ha kommit ut än men du kan ju alltid mejla NRM och fråga.

      Är du intresserad av annat också? Det finns ju killies, malar, ungfödare, tetror... Akvariets Atlas kan du ju alltid plöja.


      Mvh.



      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag glömde Uwe Römer The Cichlid Atlas som ingår i akvariets atlas serien. Linke & Staeck kan vara knepig att få tag på på engelska. Senaste upplagorna finns inte ens på annat språk än tyska. Även
        Römers bok finns på tyska.
        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • september 2002
          • 43

          #5
          Tack för din hjälp! Visst är jag intresserad av levandefödare. Jag blev redan på -70talet medlem i det amerikanska sällskapet Livebearers och det intresset har hållit i sig sedan dess. Än en gång hjärtligt tack för din hjälp.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Hej

            När jag var i Mexico så hade jag lånat en väldigt bra bok om Poecilia med utbredningskartor, bilder mm. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter. När det gäller killies så vet jag att det finns några väldigt bra böcker, men kommer inte ihåg vad de heter. Fråga på http://www.killi.dk/sksforum/default.asp Aqualogerna är rätt dyra och har bara bilder och lite kommentarer om utbredning. De finns även för malar, killies mm.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              När det gäller Guideböcker så är jag mest förtjust i "Lonely planet" även om dessa inte är fullkomliga de heller. Jag tycker att de är mycket bättre än de andra pga. "gör det själv" känslan. Många andra är mer "köp en tur - dessa företag rekomenderar vi". Problemet är egentligen att alla har LP och vandrar i samma spår. Sedan har "Insight Guide" "Amazon Wildlife" i sin serie. Jag har bläddrat i den några gånger och det står hur man tar sig till olika ställen har jag för mig. Dessa böcker ska du köpa via nätet eller utomlands. De är oftast mer än dubbelt så dyra i svensk handel. Det är möjligt att de sänkt priset sedan jag kollade sist pga konkurrensen. Jag brukar låna guidebok på biblioteket eller av någon kompis och sedan köpa den senaste upplagan på plats.

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...