Någon med erfarenheter av Caquetaia spectabilis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dedlander
    Användare
    • januari 2005
    • 25

    Någon med erfarenheter av Caquetaia spectabilis?

    Hej
    Finns här någon med erfarenheter av Caquetaia spectabilis (eller C.kraussii, C. mysersi.)Vet att fiskarna inte är några (dussinfiskar) men hoppas att här finns någon med erfarenhet.
    Har nyligen köpt ett par stycken C. spectabilis och försökt söka upp info utan att bli speciellt mycket klokare. Information finns men det är många olika bud på dess temperament och storlek. Mina går med 4 st Acaronia Nassa utan några problem som det är just nu. Frågan är om de blir mördarmaskiner när de växer till sig, är nu mellan 8-14 cm TL just nu och jämnstora med nassarna. De äter som det inte finns någon morgondag och kommer snart att behöva flyttas från det 375 kar de går i nu. Min förhoppning är att de ska para ut och komma att samsas med nassarna (som ju är en mycket snäll men lika glupsk storätare) i ett 2-meterskar. Även C.kraussii eller C. Mysersi skulle vara önskvärd i samma kar.

    Så om någon hållt eller håller någon av ovanstående fisk vore jag tacksam om du ni skrev ett par rader med era erfarenheter om storlek, temperament och eventuell lek.


    Tacksam för svar
    //D
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Var fick du tag på spectabilis? Har länge velat ha den arten. Tror Simontorp har kraussii, men har fått för mig att de är ganska aggressiva och att ett par i ett 2-meterskar räcker mer än väl.

    Kommentar

    • dedlander
      Användare
      • januari 2005
      • 25

      #3
      Köpte dem på Zoomässan i kungsbacka (där finns alltid något man vill ha) :-), har spanat på dem flera månader innan jag slog till nu nyligen. De är riktigt läckra att titta på.
      Råder flera bud på hur aggresiva de är som sagt och än så länga ser det lungt ut. Kraussii kommer inhandlas så snart plats finns.

      //D

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Ang. ämnet= Ja, Har haft just denna firre=Nej. Urspr."spectabilis, Acara (Petenia) Steindachner 1875" En snygg ciklid som blir omkr. 15cm, parbildande. Jag vågar säga att de fungerar, som Aequidens i par.
        Om du/ni(jag) vill pröva denna art, så om ni ringer runt till akvariehandlare, så finns det just nu en VF-import på Caquetaia spectabilis -Mr.Fish-

        Kommentar

        • dedlander
          Användare
          • januari 2005
          • 25

          #5
          Tack för svaret, men blev lite konfunderad? Har du haft spectabilis eller någon av de andra?, är lite trög just nu (efter EN belgisk öl)
          15 cm är den minsta angivelsen jag sett brukar variera mellan 20-30cm

          //d

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #6
            Mr. Fish: Finns denna VF-import på Zoomässan eller vem är det som tagit in dem? Vad kostar de?

            Dedlander: Vad kostade dina? Kan du fixa bilder på dina?

            Kommentar

            • dedlander
              Användare
              • januari 2005
              • 25

              #7
              Fanns 4st VF 400:-st köpte 3st och ska vänta med att ta hem den sista. Den hade en skada på ögat som vart infekterat, om det ser bättre ut nästa gång tar jag hem den med då jag siktar på att få ut ett lekpar av dem. De som finns tillgängliga nu på listorna skulle kosta mer än de jag köpte nu, ca 650:-
              Bilder kommer så småningom.

              //D

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Akvarielagret hade spectabilis for en kanske fem ar sedan (vissa hade en punkt, andra tva, vilket gor Aqualogs uppdelning i "one spot" och "two spot" lite tvivelaktig. Nagot ar senare hade de myersi. Bada arterna verkade otroligt balla men jag lat bli dem eftersom att mitt storsta akvarium som jag hade da kandes for litet (540 L) och att min aAe patricki kandes som nagot som haller hus pa samma stalle och pysslar med samma sak (haller revir och kakar fisk).

                Som jag minns det sa lag priset langt under 400 st. 100-200 kanske? Annars skulle min planbok inte tillatit mig att fundera. Darmed inte sagt att 400 ar overpris.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av dedlander

                  Tack för svaret, men blev lite konfunderad? Har du haft spectabilis eller någon av de andra?, är lite trög just nu (efter EN belgisk öl)
                  15 cm är den minsta angivelsen jag sett brukar variera mellan 20-30cm

                  //d
                  Nej,jag har ju inte haft denna art sen tidigare; men jag har haft närbesläktade arter.Det var dårför jag yttrade att de bör fungera ugf. som Aequidens..=Gissning! (häng mej inte om jag hade fel..)
                  Hur som haver skall jag ta en tripp till lagret i morrn o kanske hämta mej ett par! Ang. storleken, så står det i Fishbase att arten blir omkr. 15cm

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    16.5 cm SL enligt FishBase dvs utan stjartfena (SL = utan stjartfena, TL med stjartfena). Biologer anvander oftast SL eftersom att det sager mer (fenor kan skadas vid olika fangstmetoder, fenutskott sager inte sa mycket, tank pa extremen svardbarare osv).
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #11
                      Jag har idag fixat så jag har 4st VF C.Spectabilis den största 15cm+ och den minsta runt 8-10. Hoppas jag får ut ett lekpar nu av dessa.. Har haft 2 sedan innan och dom är riktigt glupska, attackerade min guldsömshane så illa att han förlorade ögat =/ Framför ögonen på mig dessutom.. Men dom är ju så fräcka, speciellt med sina "huggtänder" som man ser tydligt.
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Ursprungligen postat av KuRtaN
                        Jag har idag fixat så jag har 4st VF C.Spectabilis den största 15cm+ och den minsta runt 8-10. Hoppas jag får ut ett lekpar nu av dessa.. Har haft 2 sedan innan och dom är riktigt glupska, attackerade min guldsömshane så illa att han förlorade ögat =/ Framför ögonen på mig dessutom.. Men dom är ju så fräcka, speciellt med sina "huggtänder" som man ser tydligt.
                        Jag håller tummarna att du får yngel.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...