Filter till Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nisa
    Användare
    • februari 2005
    • 11

    Filter till Discusakvarium

    Vilken typ av filter fungerar bäst till ett normalbefolkat
    discusakvarium?
    Filtermatta eller ett ytterfilter?

    Mvh
    Nicklas
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Lurigt att svara på. Beror helt på vad du har för pH och syresättning. Med ett lågt pH måste du välja helt annorlunda filterlösningar än med ett pH kring 6,5.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • oktober 2004
      • 531

      #3
      Hej!
      Ett ytterfilter Eheim proffessional 2 är inte dåligt.Mvh Ann-Mari
      bryggan

      Kommentar

      • Johan W
        Användare
        • maj 2004
        • 266

        #4
        Patrik, kan du utveckla lite...

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          pH spelar stor roll för nitrifieringsbakterierna. Vid pH under sex funkar nitrifieringen knappast alls, och med de värmekrav som discus har sänks vattnets syremättnad, vilket också försvårar för nitrifieringsbakterierna. Ska man köra ett kar med pH under sex måste man helt enkelt välja andra filterlösningar.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Midas_Tom
            Användare
            • mars 2005
            • 809

            #6
            jag kör på ett ytterfilter till mina discusar det är ett eheim pro. 2222/2224. osäker på vilken av dom det är.. men det funkar strålande
            //tom

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Tja, det handlar om pH, temperatur och fiskbelastning i kombination. Jag säger det igen, under pH 6 så är det inte mycket nitrifiering att räkna med, nästan oavsett hur stort filter man har.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Bos
                Användare
                • april 2005
                • 47

                #8
                Det här låter intressant. Vad menar du med andra filterlösningar? Du menar alltså att med 30 gradigt vatten och mycket fisk fungerar inte nitrifikationspricessen och man får klart mätbara nitritvärden? Jag vet inte om jag är korkad med jag fattar inte.
                Diskfisk

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 647

                  #9
                  En kompis till mig hade strul som tusan i sitt Discuskar. Han körde först med filterkammar, sen kompletterade han med ett ytterfilter, fortfarande strul. Sedan bytte han till bottenfilter och ganska omgående blev det mera "balans" i karet.

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 390

                    #10
                    Håller inte med ett skvatt. Jag har pumpar utav massor av olika slag och har under längre period haft pH under 6. Tar jag ur ytterpumpen blir vattnet mycket sämre även om jag har bara kvar en syre sten. Jag motsätter mig inte kanske att nitrifikationen blir sämre men att säga att pumparna inte gör någon nytta vid pH under 6 håller jag inte med om.

                    Har det gjort några kontrollerade test med två (eller flera) lika dana akvarium med fisk i där man mäter fiskvikt, matning och förekomsten av bakterier?

                    Detta är ett ganska hett ämne till och från på olika diskussiter. Hade varit roligt någon gång och läsa en avhandling på området? Kanske inom matfisk uppfödning?
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Fiskmängden spelar ingen roll, det är pH/syrehalt/temperatur som avgör. Jag ska leta reda på länken jag såg, där de faktiskt har genomfört en kontrollerad studie just kring nitrifiering. Allra bäst funkar nitrifieringen vid pH 8,2 och en temperatur på 30 grader (de testade inte mycket högre eftersom högre temperaturer knappast förekommer i fiskodlingar). "Den bästa" nitrifieringen enligt ovan definierades som en nitrifieringsgrad på 100 procent. Vid pH 6 var nitrifieringsgraden nere i 10 procent, dvs attans mycket sämre. Fullt möjligt att det finns en nitrifieringskapacitet även under pH 6, men den är i såfall rätt kass. Med väldans liten fiskbelastning och mycket feta filter så funkar det säkert bra. Värmen i discuskar talar för en bättre nitrifieringsgrad, då man inte upptäckte några försämringar av nitrifieringen med högre temperatur - tvärtom.

                      En annan sak är syrehalten. Då syremättnaden är lägre i vatten ju högre temperatur man har, och nitrifieringsbakterierna kräver syre, så kan detta vara ett problem i discuskar. Har man mycket låg syrehalt i akvariet så får nitrifikationsbakterierna ingen "mat", så då spelar pH ingen roll.

                      Och Johan, du håller ju visst med - nitrifikationen blir sämre med lägre pH. Däremot har jag inte direkt påstått att filter inte gör någon nytta vid låga pH. Tackar för övrigt för senast - det var jag som tog emot dig vid föredraget i MAF.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...