Börja med diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • edis
    Användare
    • augusti 2004
    • 57

    Börja med diskus

    Hej!
    Ikväll ska jag plocka hem en diskugrupp på 5 djur. Burken dom ska gå i är en 300 liters. Har läst på mycket om diskus och även pratat med folk som har erfarenhet så det ska inte vara några problem. Men tänkte bara för skojs skull höra om det är någon här på forumet som har något nybörjar tips, förutom att det ska vara rent osv. Sällskapet till en början är 2 apistogramma par, ett par shackbrädes ciklider, 3 otocinclus malar. Så småning om ska det ner ett tetra stim men tänkte kolla så diskusarna käkar ordentligt och så innan, tänkte även släppa ner en grupp corydoras så småning om.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2004
    • 531

    #2
    Hej!
    Edis,jag har själv hållt och odlat diskus i flera år,det råd jag kan ge är att du,studerar,studerar,studerar dina diskus dagligen det bästa sättet att lära sig om diskus är att man studerar dom hela tiden,då berättar dom för dig hur dom mår och du får också en bra kontakt med dom.Jag har också läst mycket diskuslitteratur och talat med många om odlare.Om du har 10 st diskusodlare framför dig,och ställer samma fråga till alla tio,så får du 20 svar.Jag har upptäckt själv att det bästa sättet att lära sig något om Symphysodon diskus det är att sitta framför akvariet och se hur dom fungerar ihop i grupp men också med andra fiskar,Edis, när du fått dom i akvariet studera andningen,om dom äter bra,att ingen blir mobbad etc.Tänk på att den bästa läromästaren du kan få när det gäller diskus,det är diskusen själv.Mvh Ann-Mari PS.Hör gärna av dig och berätta hur det går.Jag ska själv så småningom odla på diskus igen.
    bryggan

    Kommentar

    Arbetssätt...