Prinsessor i enkönad grupp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Prinsessor i enkönad grupp?

    Hej.

    Med risk för att låta som djurplågare så måste jag ändå ställa en fråga.

    Prinsessor är fantastiskt fina fiskar och det vore väldigt trevligt att kunna ha såna i mitt planerade 375-liters Tanganyikakar (exempelvis N. gracilis som jag tycker är helt magnifik). Dock har jag av samstämmiga uppgifter förstått att de kommer att ta över hela tanken, no matter what.

    Finns det något sätt att hålla prinsessor utan att de ynglar av sig, eller skulle de må väldigt dåligt av det? Några idéer är ju till exempel att bara skaffa ett fåtal (trots att de gillar att leva i stim) av bara ena könet (antagligen bara honor då, eller skulle bara hanar också funka?). Att ta bort eller sälja av yngel efter hand för att de inte ska ta över helt verkar ju inte funka i längden.

    Vad tror ni? Några idéer, eller är det bara att ge upp tanken på prinsessor?

    Övriga fiskar i karet kommer bli nåt i stil med multisar, jullar, altolamprologus calvus (eller compressiceps), leleupi och eventuellt O. ventralis (men den blir nog för stor...)
    Daniel Andréasson
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det är svårt att skilja på könen när de är små (akvariaffärsstorlek) men de andra fiskarna du tänker ha kommer att se till så att prinsesspopulationen inte blir stor. Prinsessynglen är gott och nyttigt levandefoder.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Med det sällakapet i burken tror jag inte det blir några problem med att ha en tvåkönad grupp. Små yngel från substratruvande ciklider har en tendens till att försvinna förr eller senare =)

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Okej. Det låter ju väldigt bra om det skulle vara så. När man läser om dom så låter det som att prinsessor tar över alla sorters kar, även om det skulle vara frontosor i dom (okej, kanske inte frontosor...

        Så calvus eller compressiceps skulle alltså kunna vara så duktiga att de håller nere antalet prinsessyngel såpass?

        Hur många prinsessor vore isåfall lämpligt att börja med i ett 375-liters? Och hur många calvus/compressiceps bör man isåfall ha? Jag tror aldrig jag har sett nån uppgift om hur många och vilken fördelning man bör ha på calvus. Bara en, eller 1+1 eller 1+2 eller 1+3 eller nåt helt annat?
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        Arbetssätt...