Sjukt Panduropar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tajga
    Användare
    • maj 2005
    • 27

    Sjukt Panduropar

    Jag införskaffade nyligen ett Apistogramma Panduro-par som nu har blivit sjukt.. Honan och hanen har samma symptom, fast honan är mer värre drabbad. De har uppsvälld buk, är bleka och har ett mörkare område som börjar vid analöppningen och går upp över sidan. Nästan som streck som går runt under fisken. Först trodde jag honan hade blivit biten och hade ett sår, men jag är inte lika säker längre. Kan det vara någon typ av tarmparasit? Maten? Jag har även två par fjärilsciklider i samma kar, och dom mår bra, vattenvärden är kollade och är ok. Någon som har en idé om vad det kan vara?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det verkar ju som om de har magproblem. Tyvärr är det inte speciellt lätt att säga vad det är, och när fisken svullnat upp så är det oftast för sent. Det är mycket viktigt att ingen äter upp maginnehållet om de dör, så det bästa är att isolera dem. Det mörka tycker jag låter som den naturliga färgsättningen http://www.cichlidae.be/A_panduro2_EO.jpg
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Tajga
      Användare
      • maj 2005
      • 27

      #3
      Jo, vad gäller honan ser det ut som det är försent. Jag lyckades ta bilder på både honan och hannen, ligger på: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=492382
      Där ser man lite bättre vad jag menar med sår/mörkt parti precis ovanför analöppningen. Vad tror ni? Ska jag plocka ut honan?

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • februari 2004
        • 349

        #4
        Tänkte berätta lite om mina erfarenhter av Panduro.

        En hane stressade jag ihjäl tackvare omflyttning/storstädning av karet.Fanns absolut inget fel på honom innan.Honan klarade sig utan komplikationer.

        Efter ha skaffat ny hane så var allt frid och fröjd ca 1-2 mån.Sen såg båda ut som Dina gör,och tyvärr överlevde ingen.Även i det här fallet så tror jag det berodde på stress men nu p g a att någon annan firre var lite elak.

        Summa summarum, så tror jag alltså att denna firre är mycket känslig för all form stress.

        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        • Tajga
          Användare
          • maj 2005
          • 27

          #5
          small: Tråkigt att du har såna erfarenheter, för så länge dom var friska var dom riktigt fina och roliga. Inte så kul om dom är så stresskänsliga att det är svårt att ha dom.

          Ola: Tack för tipsen.

          Honan hänger fortfarande i i alla fall, utan att hon ser direkt bättre ut.

          Kommentar

          Arbetssätt...