Hur hjälpa scalare med ynglen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hur hjälpa scalare med ynglen?

    Mina scalare har nu haft rom två gånger, den första gången åt de själva upp rommen (skulle tro att de var för nära värmaren så det blev för varmt) nu andra gången har de lyckats klara rommen och vaktat frenetiskt i 1 1/2 dygn men så idag fick mina praktbotior för sig att de skulle mumsa på den och tyvärr så fixade inte scalarerna att hålla alla sex undan tyvärr var jag inte hemma utan ertappade dem på lunchen och då var i princip allt borta redan. Nästa gång ska jag försöka göra allt för att lyckas kläcka yngel för det är nämligen en svart skalare och en marmor (tror jag) så det kan nog bli snygga fiskar av ynglen.

    Kan man flytta rommen och måste man då i så fall flytta med föräldrarna också? Något säger mig att de skulle käka upp rommen om man flyttar dem till ett annat akvarium.

    Finns det någon typ av avdelare till akvarium eller måste man tillverka en själv?

    Om man nu skulle lyckas kläcka yngel, hur länge ska man låta dem gå med föräldrarna innan man flyttar dem i eget akvarium?
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #2
    Jag tycker att du skall låte föräldrarna försöka flera gånger till. Det kan ta rätt många lekar innan de fattar vad det hela går ut på, så tålamod är det viktigaste.
    Lycka till!
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      En avdelare är oxå en bra ide, du kan tillverka en själv av plexiglas eller liknande.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #4
        Har du ett akvarium som du kan använda som lekakvarium hade det varit en bra ide att testa, eller låt dem gå kvar i sitt kar och flytta praktbotiorna.
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • medion
          Användare
          • augusti 2003
          • 243

          #5
          Jag tycker att du skall låta föräldrarna försöka tills dom lyckas.
          Flytta dom till et annat akvarium och låt dom vara ensamma där.
          Tids nog så kommer dom att lyckas.

          Scalarer har ju odlats så hårt att dom "glömt av" hur man sköter sina yngel.Man har helt enkelt tagit tillvara på äggen å kläckt dom utan föräldrarnas medverkan.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citatcalarer har ju odlats så hårt att dom "glömt av" hur man sköter sina yngel.
            Jag har kanslan av att detta inte ar ett lika stort problem langre. For 15 ar sedan vardade "inga" skalarer sina yngel och nu hor man om det titt som tatt. Jag har en hobbyhypotes som sager att mycket av skiten utplanades av skalarpesten som harjade i odlingarna for en sisadar 10 ar sedan och att det nya avelsmaterialet ar battre alternativt (inte har blivit daligt an om mn ar cynisk).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Tyvärr så finns inget tillräckligt stort akvarium att använda som lekakvarium. Jag bor fortfarande hemma och ett till akvarium skulle inte vara poulärt. Har bestämt att jag ska ha ett yngelakvarium men det blir typ på 45l eller nåt sånt (på nåder) och det är väll knappast aktuellt att få scalarerna att trivas där. Att flytta botiorna är inte aktuellt. Då får det alltså bli en avdelare då... Vill ju helst att de ska ta hand om ynglen själva just för att undvika att ynglen sedan inte blir dåliga föräldrar.

              Kommentar

              Arbetssätt...