Ilangi, ruvar eller något annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofus
    Användare
    • februari 2004
    • 190

    #16
    ok tack, ska fixa det imorgon och pröva iaf...

    nej dom är inte svullna alls, kan inte så nån skillnad på dom! Det är så frustrerande!
    1m³ afrika i vardagsrummet!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
    http://www.akvarieforening.se/

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #17
      Låter som bukvattensot. Det kommer smygande och slår ut en efter en. Aquamoor 1 brukar hjälpa fint mot buken.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Jag lyckades bota mina firrar med en kombination av Aqua Furan intensivbad och medicinering med Flagyl under 5 dagar. Jag doserar enligt anvisning med Aqua Furan för intensivbad, men använder en dos av 10ggr akvariets vattenvolym med Flagyl.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Har numer inget förtroende för Nifurpirinol (Baktopur,Aquqafuran & Aquamoor) sedan jag förlorade nästan halva vf Nkondegruppen för 2 år sen snart i nån skum form av "sot".Inte förrän jag fick tips om/tag på Metronidazole fick jag bukt på skiten. Dessutom slipper man "starta om" karet från noll eft medicineringen med Metronidazole som man måste med Nifurpirinol.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Aqua Furan gör man intensivbad i hink...inte i akvariet. Flagyl fungerar riktigt bra om man doserar ordentligt, men jag tycker nog att Aqua Furan och Flagyl är kompletterande mediciner till varandra mer än konkurrerande.

            Det är helt uteslutet, enligt mina erfarenheter, att man ens har en liten möjlighet att bota t ex bukvattensot enbart med Aqua Furan behandling. Det har inte fungerat för mig alls.

            Nuförtiden så låter jag all ny fisk få gå ett intensivbad i ca 20-30min innan de släpps ned i mina akvarium. Detta sker i samband med inkoppningen som jag blivit noggrann med efter alla sjukdomsfall.
            Aqua Furan har en lugnande effekt och förbereder fisken på sin nya miljö bättre än om man bara "kastar" i dom "i all hast" (gjort så förr men inte längre).

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #21
              Stefan: Du har inte funderat på om det kan byggas upp nån form av resistens mot medlet när det används på friska fiskar?
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Nej. Jag tror inte att det bygger upp en resistens då jag endast använder Aqua Furan en gång (förhoppningsvis) i samband med nyinköpta fiskar. Medicinen är bra i förebyggande syften och inte enbart vid sjukdomsfall, iallafall enligt tillverkaren Aquarium Münster. Jag har ingen anledning att misstro deras kunskap...

                Kommentar

                • Robbe
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 527

                  #23
                  Även jag kör en medicinering med Nifurpirinol till nyinköpta fiskar(Tropheus)och efter ca 3 veckor en medicinerin med Flagyl.Jag kör det eftersom den mest kritiska tiden(hos mig i alla fall)vid nyköp av Tropheus är oftast efter ca tre-fyra veckor.Jag krossar en tablet(Flagyl)och blandar det med flingfodret till en glegig massa och matar sen med det.Funkar kanon

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #24
                    Men Stefan; om man nu har konstaterat sjuk fisk i huvudkaret,bör då inte vtn där smittan också lär finnas om fisken har gått så långt att den svullnat behandlas!?? Samt ,om det nu e den "berömda" soten det handlar om (tror själv att det e mer invecklat än så,att det lika gärna kan va olika från fall t fall och att det kan handla om en vanlig förstoppning som inte alls nödvändigtvis behöver leda t smittsam sjukdom) så lär ju den ha en cykel på ca 2 veckor och behöver iomd en ny kur.Tar man då ur fisken på nytt och intesivbadar dem??

                    Robbe; det är så,tror jag( spetsa maten m medicin)att man får fisk som inte medicinen tar på (resistens) sen när det verkligen behövs.
                    Min gr som gick åt hade halva gr behandlats m Nifurpirinol (i onödan??) och den andra inte,gissa vilka som medicinen inte "tog " på??

                    Nä,numer gör jag absolut ingenting förrän fisken har haft sotsymtom i minst 3-4 dar samt att den börjat svullna upp ,då tar jag ut den helt enkelt.Skulle ännu en få samma symtom så kör jag en kur metronidazole "utifallatt".Har dock bara hänt en gång hitintills,men då har jag haft symtomen ett flertal ggr (troligtvis pga övermatning).
                    Min ambition är att inte alls tillföra nåt gift i onödan i vattnet,då jag vet alldeles för lite om dessa mediciner och dess bieffekter (korta som långsiktiga) och så som jag ser finns det heller inget seriöst dokumenterat kring det som man (jag) kan ta till sig för att känna sig lugnare i ämnet.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      citat:Men Stefan; om man nu har konstaterat sjuk fisk i huvudkaret,bör då inte vtn där smittan också lär finnas om fisken har gått så långt att den svullnat behandlas!?? Samt ,om det nu e den "berömda" soten det handlar om (tror själv att det e mer invecklat än så,att det lika gärna kan va olika från fall t fall och att det kan handla om en vanlig förstoppning som inte alls nödvändigtvis behöver leda t smittsam sjukdom) så lär ju den ha en cykel på ca 2 veckor och behöver iomd en ny kur.Tar man då ur fisken på nytt och intesivbadar dem??
                      När jag senast fick en sjuk fisk som hade misstänkt bukvattensot så gjorde jag ett 90% vattenbyte, rengjorde filter och gav fiskarna intensivbad med Aqua Furan. Efter en halvtimme återinförde jag fiskarna till huvudakvariet, som nu hade nytt färskt vatten. Där medicinerade jag varje dag med ca 4-5 tabletter Flagyl. Ett 30% vattenbyte gjordes dagligen också...
                      Detta pågick i närmare 4 dagar.

                      Efter denna kur så återhämtade sig honan och om någon mer hade varit smittad av samma åkomma så fick ju de samma behandling.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #26
                        ok
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Sofus
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 190

                          #27
                          Testade vattenvärden idag i det befintliga vattnet med följande resultat:
                          pH: 8,1 (lågt alltså)
                          nitrit: ingen
                          gH: 9
                          kH: 8

                          pH är lite väl lågt, kan det vara orsak till matvägran kanske?
                          Nu ska jag köra ett 80% vattenbyte och ska öka upp pH, kH och gH bara för att. Vad tror ni om pH på 8,5 och gH/kH på runt 11/12 nånstans? kör med bikarbonat och kalciumklorid, 1 tsk per hundra liter bytt vatten.
                          Ska försöka sluta mata med olika mat nu, och bara köra räkmixen.

                          Får se om nån börjar äta...
                          1m³ afrika i vardagsrummet!
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                          http://www.akvarieforening.se/

                          Kommentar

                          • Sofus
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 190

                            #28
                            hur tillsätter ni salt/bikarbonat förresten? jag tycker det känns lite olustigt att blanda upp det i en bunke man sen häller i direkt ner i karet när vattnet är bytt, blir det inte för koncentrerat ett tag innan det blandats omkring av pumparna? Jag brukar försöka hälla vid powerhead-mynningen iaf...
                            1m³ afrika i vardagsrummet!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                            http://www.akvarieforening.se/

                            Kommentar

                            • Robbe
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 527

                              #29
                              Jag tycker inte att ph är lågt utan ganska så bra faktiskt.
                              Du kan lösa upp bikarbonaten innan du häller det i karet i en spann eller nått.
                              Sen har jag själv slutat med räkmix och kör enbart med flingfoder som jag matar lite några ggr om dagen.

                              Ozric:Jag har kört så här i flera år och medicinerat när fiskarna blivit sjuka igen och nästan varje gång så frisknar alla till igen.Alltså inga resistenta fiskar här inte

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                #30
                                Robbe;ok

                                Sofus;tycker vtn:et verkar bra.Jag hade inte kört m bikarbonat m dessa värden.Beror iofs vad de gick i innan.
                                Att bara köra räkmix e nog också att föredra.
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...