parasiter eller mobbing?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camilla

    parasiter eller mobbing?

    Hej,
    Jag behöver hjälp. En av mina Iodotropheus sprengerae-hannar har fått halva kroppen "flådd". I morse vid matningen var han helt okej men nu på eftermiddagen såg jag att bakkroppen på ena sidan var helt utan fjäll och gråfärgad. Kan parasiter utvecklas så snabbt eller har andra fiskar "käkat" på honom? Jag har en lombardi-hanne som brukar vara stygg mot de mindre fiskarna sedan hans hona dog men denna mobbing är väl fördelad över flera fiskar. Mina sprengerae brukar även jaga varann, arten mellan. Inga andra av mina fiskar har några symtom, några andra sprengerae får stjärtfenan nafsad till och från men inget allvarligare. Min trewavasae-hanne kliar sig i och för sig en del mot sanden men jag kan inte se något konstigt på varken fjäll eller fenor.
    Jag plockade ut stackarn och la honom i en hink så länge tills jag har kommit på vad jag ska göra med honom.

    Tacksam för svar
    Camilla

    Camilla
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det låter som din Iodotropheus sprengerae-hane har fått svampangrepp i sitt sår. Tillsätt salt i vattnet och höj temperaturen ett par grader. Om det behövs medicinera också med ett preparat som är avsett mot svamp.

    Läs mer om salttillsats här;


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • camilla

      #3
      Tack för svaret,
      jag har redan salt och bikarbonat tillsatt i vattnet, ska prova och höja temperaturen.

      Camilla

      Kommentar

      • NM
        Användare
        • oktober 2002
        • 93

        #4
        Hej, såg att ni skrev om salt, har läst länken, men hur ofta
        skall man ha i salt??
        Mvh
        Niclas

        Ps. har malawi, lejonhuvudciklider, ancistrus malar kan någon av dessa arter få problem med saltet? D.s

        Kommentar

        Arbetssätt...