Konstig fiskdöd... (Diskus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mz791117
    Användare
    • mars 2004
    • 42

    Konstig fiskdöd... (Diskus)

    Detta är det ända problem med döda fiskar under mina 12 år som akvarist (och 3 år med diskus) som jag inte kan relatera till någon orsak.

    Har inte kunnat lösa följande problem.
    D.v.s. Diskusen har bra färger, äter bra och mår fint...
    ...för att sedan tvärt sluta äta, få balansproblem(simmar runt i ringar, upp o ner, in i alla rutor)och till slut så mörknar dom och dör p.g.a. flagellater ELLER så dör dom med kanonfärger på en vecka från att dom blivit konstiga.

    Har 3-6 diskusar, 20 kardinaler o 2 malar i ett 600L. Matar med flingor, granulat och hackade räkor (vilket dom äter bra så länge dom lever).

    --- Kan det vara fel på Räkorna. Är det någon som har fått dåliga fiskar från en viss räkpåse???

    Flingorna kan det inte vara något fel på eftersom jag använder det till ett annat diskuskar i ett annat område.

    Det är bara 3 st som har överlevt av 12, och detta har nu pågått ca 6 mån. Det är både stora och små turkos diskusar och alla från olika kullar.

    Jag har inte haft några problem förrän fram till för 4 mån sedan när jag flyttade alla andra fiskar, utom en mal och diskusarna, till ett annat akvarium.
    I samband med flytten så stoppade jag ner en pump (tillverkad av en akvarieaffär) med blå filtermatta och löstagbart huvud.
    Denna pump hade används i ett mindre akvarium innan utan problem.

    --- Kan det vara att pumphuvudet har släppt ifrån sig något giftigt eftersom den nu är helt under vatten(vilket det inte var innan)???
    --- Är det någon annan som har använt hemmagjorda pumpar med blå filtermatta(som vissa akvarieaffärer använder till sina fiskar)och fått några problem???

    Eftersom det verkar vara någon sorts förgiftning så jag har använt aktivt kol men det har inte hjälpt. Oftast så har dom dött efter vattenbyte. Har ringt och frågat kommunen om dom tillsatt något till kranvattnet. Det hade dom inte.

    Jag har läst om ett liknande problem med diskus från GBG, men det var inte så detaljerat.


    --- Är det någon mer i GBG Kortedala området som har haft problem med (vattnet) till sina diskusar???


    www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Rent spontant låter det ju som att det är något lurt med kranvattnet. Att vattenverket säger att inget hänt behöver ju inte betyda att det är sant.

    Det har vart en del diskutioner uppe om vissa kloreringsvarianter som vattenverken använder varav en del inte är bra för fisk. Att det skulle vara filtermattan eller pumparna i sig som släpper gifter låter osannolikt om du använder "standard" filtermatta inköpt hos någon akvariebutik. Själv har jag filtermatta som jag köpt på både Trop och Herkules i flera kar utan problem.

    Sist men inte minst är det ju lite knepigt med diskus innan de nått lite storlek. Alltid är det någon som släpar efter och inte kommer åt vid matning samt att de blir mobbade av de andra. Detta problem syns ju iofs ganska tydligt, så det lär väl inte vara orsaken.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Kalle-El
      Användare
      • augusti 2005
      • 255

      #3
      Huvaligen skönt att veta att de inte behöver klorera vattnet här hemma då!

      Kan inte vara lätt att ha kar i Uppsala den saken är säker. Bodde där under studietiden i 6 år och det vattnet var, i alla fall då, fullständigt uselt!

      Kommentar

      • mz791117
        Användare
        • mars 2004
        • 42

        #4
        Jag använder aqua vital
        --- Ska inte det ta bort klor?
        --- Är tetra aqua safe bättre?

        --- Vad finns det för klorsorter som är farliga för fiskar men som inte skadar oss?

        Nu senast en dog var för 3 dagar sedan, och då hade jag inte bytt vatten på tre veckor och luftat med syre pumpar så att kloret borde vara borta(Nej, jag byter inte vatten för sällan. I mitt 720 med fler fiskar o diskusar byter jag varannan månad och dom mår bra och leker jämt)

        Jo, jag vet att det kan finnas problem fiskar som inte äter, blir mobbade, m.m och dör.
        Men det har inte varit någon liten fisk som har dött. Dom var i 10-15 cm storlek och dom Åt Bra.

        Kan det vara andra orsaker?
        --- Hur är det med gammal grus???
        --- Gammal silikon???

        www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

        Kommentar

        • mz791117
          Användare
          • mars 2004
          • 42

          #5
          Det slog mig just...
          Det måste vara maten eftersom det är nästan alltid dom som äter bäst som drabbas och dör.

          Eftersom jag använder samma torrfoder till både det bra och dåliga akvariet så kan det INTE vara torrfodret.

          Isf så måste det vara räkorna eftersom dom inte är samma märke?!?!

          --- Har hört att det kan vara amoniak i dåliga räkor, stämmer det???

          --- Är det någon annan som har varit med om sjukdomar p.g.a. räkor??





          www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

          Kommentar

          • drd
            Användare
            • december 2004
            • 1112

            #6
            Matar aldrig med räkor så jag vet inte om det kan vara så men man vet ju inte.

            Varför matar du dina diskusar med räkor förresten ?

            Det finns ju så jäkla många andra fodersorter så varför räkor ?

            Jag har inte blitt av med en ända diskus p.g.a fodret sedan jag fick tag i stendkers diskusmix som måste vara det ultimata käket.

            Kan beställas och köpas av min gode vän Kaj Persson i varberg.

            Sen kan man ju mata med pellets som du gör, artemia, mygglarver i olika sort och färg ( helst åleds), olika oxhjärtemixer som finns i zoohandeln.

            Sluta mata med dina räkor.

            Så kanske dom överlever annars e de nåt med ditt vatten när du bytt.
            // Matte
            // drd

            Nu med ännu fler malar.......L046 igen

            Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

            Kommentar

            • mz791117
              Användare
              • mars 2004
              • 42

              #7
              Jag matar med räkor eftersom det är enkelt o billigt att få tag på. Men dom får inte mycket räkor 1-2 ggr/v. Annars nästan bara torrfoder.

              Jag har använt räkor i 3 år nu och har aldrig haft problem förren nu.

              Har inga problem med det andra akvariet i en annan stadsdel, och det sköts nästan identiskt.
              Tvärt om så leker dom för ofta så att honorna inte får växa till sig.
              www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

              Kommentar

              • mz791117
                Användare
                • mars 2004
                • 42

                #8
                --- Kan räkor bilda gifter om det ligger kvar på botten oätet en kortare stund???
                Varför rekomenderar du inte att man ska mata med det?

                Jag kanske har för få malar som käkar resterna? Men 2 sugmalar, 3 kuhli och 10000 snäckor i gruset borde räcka?
                www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

                Kommentar

                • Mats Bruér
                  Användare
                  • maj 2003
                  • 47

                  #9
                  Allt gammalt foder skall bort, annars blir det inget bra. Nitrit !Kolla dina vattenvärden, ta prov och gå till en akvarieaffär som du handlar i oftast kan dom hjälpa till att mäta värdena i vattnet.
                  Mats Bruér
                  www.discusklubben.dk
                  720 l diskus
                  540 l diskus

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Har ni läst i SARF AKTUELT Nr.2 sidan 22.Där har Christina skrivet en som jag tycker en helt underbar artikel.I mitten på 70 talet råkade jag ut för något liknande.Hade köpt 6 st stora viltfångade gröna diskus på Stork zoomi Gbg.som gick ihop med ett par bruna.En dag när jag kom hem stod alla och kippade efter luft ovanför vattenytan,dagen efter var dom döda.Inget synligt på fisken eller i vattenvärden,men veckan innan hade jag gjort ett 50% vattebyte.Efter ett år ungefär fick jag reda på att EKA i bohus hade haft ett utsläp samma vecka som mitt vattenbyte,så vem vet vad som sker i vårt kommunvatten,det är ju svårt att bevisa något.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    Arbetssätt...