mobbning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • j.bernspang
    Användare
    • mars 2005
    • 7

    mobbning

    Hejsan
    I mitt akvarium har jag bland annat 3 st Nimbochromis venustus varav 1 är helt utmobbad av de andra två. Jag har inte kommit fram till om det är könsbetingat eller om det är allmän taskighet än. Mobbningen artar sig som så att 2 av fiskarna mobbar den tredje genom att jaga bort den från var den än är vilket har lett till att den börjat uppträda nervösare och har tappat en hel del i vikt.

    Igår tog jag ut den mobbade till ett alternativakvarium för att den inte ska bli helt ihjäljagad och jag funderar nu på hur problematiken kan lösas. Ska jag köpa ytterligare en eller ett par individer av arten? Jag har sedan en tid tillbaka tänkt köpa några fiskar till eftersom det känns som om det inte är direkt fullbelagt än, men tanken var egentligen att köpa någon annan art. (Övriga fiskar i akvariet just nu är 3 st röda zebror och en mal)

    Råd mottages tacksamt.

    /Johan
  • ryghar
    Användare
    • oktober 2002
    • 215

    #2
    Med större grupper undviks mobbing lättare då det blir svårare att jaga en fisk hela tiden. Så att skaffa fler av samma art är bra tänkt, det kan dock vara svårt att hålla flera hanar av samma art om man inte har stort akvarium. Du kanske kan göra dig av med den mobbade fisken och byta den mot en hona om det nu är en hane.

    Hur stort kar har du?
    Janne
    Min Zoon

    Kommentar

    • j.bernspang
      Användare
      • mars 2005
      • 7

      #3
      Tanken när jag köpte fiskarna (i februari i år) var att det skulle vara 2 honor och 1 hanne, men tanken har slagit mig att jag möjligen fick 2 hannar och en hona och det är därför som en blir mobbad. Eftersom jag inte är jättebra på att könsbestämma fiskar så har jag inte riktigt kommit fram till hur det egentligen ligger till...

      Karet är (endast) 165 liter. Men det finns ganska gott om gömstället i, under, bakom och mellan stenar

      /Johan

      Kommentar

      • jullen
        Användare
        • mars 2005
        • 628

        #4
        skaffa större kar till dem,165 är för litet.
        Skulle köpt 3-4 honor till..

        Hoppas den klarar sig.
        mvh ville.

        375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

        Kommentar

        Arbetssätt...