Klarar sig ynglen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tajga
    Användare
    • maj 2005
    • 27

    Klarar sig ynglen?

    Jag har ett hundraliters akvarium med med två par fjärilsciklider och ett par A. Panduro, och nu har det ena paret fjärilsciklider lekt. Hur ska jag göra för att rommen och senare ynglen ska klara sig? Jag har ingen erfarenhet av dvärgciklider, har bara haft Malawi förut så alla tips är välkomna. Behöver jag flytta rommen/ynglen, eller klarar dom sig i akvariet? Inredningen är ganska "standard" med växter, javamossa och två lite större rötter.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Fjarilsciklider ar ofta knepiga och brukar sallan lyckas fa frisimmande yngel. Det beror ofta pa vilken population du har och vissa klacker helt enkelt inte, kanske pga av vattnet aldrig ar rent nog.

    Sok efter artiklar i Ciklidbladet http://www.ciklid.se/ciklidbladet_index.asp

    Det finns en tredelad artikel pa http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/artiklar.htm



    Cena domeny: 14000 USD (do negocjacji). Oferta sprzedaży znajduje się w serwisie AfterMarket.pl, największej giełdzie domen internetowych w Polsce.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Tajga
      Användare
      • maj 2005
      • 27

      #3
      Ok, tack för länkarna. Den "tredelade" artikeln var intressant, särskilt biten om hur fiskarna vill ha vattnet, och var det egentligen är som triggar lek. Jag hade hört att det skulle vara svårt att få fjärilscikliderna att leka, att pH måste vara lågt, låg hårdhet osv, så jag blev ganska förvånad när jag såg äggen. Akvariet är nämligen helt nystartat, vattnet är vanligt kranvatten med pH runt 7, fiskarna var dessutom nyligen sjuka och behandlades med protozin, så förutsättningarna var verkligen inte de bästa! Det var mest så att vi hoppades att de skulle överleva...

      Nu har paret i alla fall vaktat äggen i ett dygn, och de verkar vara ivriga föräldrar, så det är bara att hoppas att de inte helt plötsligt beslutar sig för att käka upp sin avkomma istället.

      Kommentar

      • coarex
        Användare
        • mars 2004
        • 14

        #4
        Mina Fjärilsciklider har fixat frisimmande yngel igår, kanon kul. Men vad skall man ge ynglen att äta??



        Må väl
        /Gabbe

        Kommentar

        • ryghar
          Användare
          • oktober 2002
          • 215

          #5
          Nykläckt artemia är vad jag läst mig till bra mat till yngel. Jag har själv matat mbuna yngel med flingor som jag malt sönder i en mortel direkt och det har fungerat bra.
          Janne
          Min Zoon

          Kommentar

          • coarex
            Användare
            • mars 2004
            • 14

            #6
            tack för tipset, skall fixa detta snarast
            Må väl
            /Gabbe

            Kommentar

            • Tajga
              Användare
              • maj 2005
              • 27

              #7
              coarex: Grattis!

              Jag har matat Malawiyngel med finfördelad räkmix och Seras flingfoder speciellt för yngel, och kompletterat med krossade "pellets". Funkade bra med malawi, men jag har som sagt ingen erfarenhet av fjärilsciklidyngel.

              Kommentar

              • davide
                Användare
                • december 2003
                • 335

                #8
                Jag hade satsat på nyckläckt artemia
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                Kommentar

                • coarex
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 14

                  #9
                  Tack för alla svar och gratulationer, men när jag kom hem idag från jobbet var alla ca 70 yngel borta :-( Jag vet inte om det var föräldarna själva om agerade kanibaler, eller om det var mina diskusar, kardinaler eller malarna?

                  Vat någon vart man kan få tag i avdelare till akvarium? Eller måste man tillverka själv?

                  Må väl
                  /Gabbe

                  Kommentar

                  Arbetssätt...