Västafrika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BiotopA

    Västafrika

    Håller på att omvandla ett av mina akvarium till ett västafrikanskt med 2 Polypterus senegalus (fengäddor, 25-30 cm), 4 Xenomystus nigri (knivfisk, 15-20 cm), 4 Pantodon buchholzi (fjärilsfisk) och rejält med växter från regionen. Sen har jag fuskat lite med renhållarna och använt pansarmalar och plecostomus. Vill byta ut dessa mot deras västafrikanska ”motsvarigheter” (om det finns några), och även tillföra 4-6 västafrikanska ciklider. Har ett par ciklidarter som jag tror kan passa in men är övertygad om att ni har bättre koll på västafrikaner.

    Är ute efter en färgglad fredlig lagom stor (10-20 cm) art som inte ger sig på växterna och som inte gräver alltför mycket. Burken är på 375 l och knivfiskarna behöver lite mer konkurrens i mittenregionen.

    Tar även tacksamt emot förslag på små västafrikanska malar och en bra algätare, men en färgglad ciklid är för stunden viktigare.
  • jullen
    Användare
    • mars 2005
    • 628

    #2
    Rödciklid är väll en färgstark fisk..men så vart det aggressiviteten också.

    Du kan ju testa.


    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • hansh
      Användare
      • november 2004
      • 114

      #3
      Pansarmalarna kan du byta ut mot en eller två Anaspidoglanis macrostoma (dvärg giraffnosmal).

      /hansh

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Klassikerna i ett Västafrika-kar är ju olika Pelvicachromis. Vet inte om de är tillräckligt tuffa för att konkurrera med de andra firrarna bara. "Vanliga" Palettciklider kan man hitta i attans snygga varianter, men annars finns ju både P. taeniatus och subocellatus. Chromidotilapia är också en trevlig racksing, munruvande och max ca 20 cm. nicholsi är i min smak väldans grann den med, men rätt aggro.

        Vändmalar (Synodontis) kan du stoppa i i ställer för Corys. Finns även en del algätare (Chiloglanis mfl) från Västafrika, men de är svåra som Sören att hitta i butikerna. Har enbart sett sådana enstaka gånger, och aldrig haft dem själv. Har för mig att Åleds brukar ha dem inne.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...