Ljud från våra ciklider...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Ljud från våra ciklider...

    Jag har observerat speciella ljud och knäppningar från haplisar förr, t ex Cyrtocara moori (Delfincikliden) och även andra arter.
    Denna gång har jag dock varit förbryllad över ett visst ljud...man kan kalla dom för klara knäppningar och det låter ungefär som när ett lysrör knäpper. Det har varit tre-fyra-fem knäppningar i rad och sedan tyst...följt av ett par knäppningar osv. Ljudet har varit lika men inte i ordning...och inte heller med samma tid mellan knäppningarna.

    Jag har funderat på detta ett flertal kvällar under en månads tid ungefär. Ena stunden har jag trott att det varit lysrören eller glimtändarna och andra stunder ett mer skräckscenario om att det är glaset i akvariet som knäpper...

    Ikväll satt jag och titta lite slött på TVn när dessa knäppningar startade igen. Jag satt på sidan av akvariet och iakttog samtliga fiskar från vinkel. Jag fick då se en hona snappa på en större sten där det växt fram mycket fin grönalger. Vid varje knäppning såg jag att honan sög till på stenen i en snabb rörelse med munnen och samtidigt med detta gör hon alltså denna väldigt underliga knäppning.

    Efter ett antal knäppningar tröttnade min Protomelas ornatus hane på honan och jagade iväg henne från stenen, troligen trött för kvällen och lite lagom irriterad över ljudet.

    Den hona som jag talar om är en Protomelas virgatus, Namalenje. Honan tar en del alger samtidigt med en silning av sandkorn (blästersand) i gälarna (sanden ligger på stenen).

    Detta händer vid kvällstid.

    En liten parentes, är att jag också sett att arten Tramitichromis intermedius äter alger - dock utan ljud.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ett valdigt generellt svar. Ciklidhanar later nar de uppvaktar honor. Nar de gapar och skakar sa avger de ljud. Tydligen kan man uppmata skilnader i ljuden mellan olika mbunaarter, men om det har nagon biologisk relevenas ar okannt.

    Sedan later fiskars tander. Ciklider har svalgbenstander. De borde kunna lata pa samma satt som deras slaktingar i havet (jag har hort det nar jag dykt), men faktiskt aldrig hort det hos ciklider.

    Nu var jag inte dar vid din observatgion, men jag ar anda sa frack att jag gissar pa att det var hanen som lat, annars later det som att honan uppvaktade hanen med ljud.

    Tar tillbaka, svaret blev inte sa generellt iallafall

    Ps. Varfor ligger det har under afrikanska ciklider och inte under en mer generell avdelning?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Nej Ola. Det är honan som låter när hon "suger" till eller snappar upp alger på en stor sten. Tillsammans med sitt algätande så drar hon in sand som hon sedan silar ut genom gälarna.

      Det är inte hanen som gör dessa ljud utan jag såg att honan gjorde munrörelser mot stenen exakt vid den tidpunkt som ljuden kom. Det är just detta som gör det lite lustigt...att honan för sådana ljud ifrån sig. De är inte låga kan jag säga då de stör mig när jag lyssnar på TVn...hehe...och tydligen stör de i akvariet också då min tjurige Protomelas ornatus tröttnade.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        OK, da ar det min gissning att det krasar sand mellan svalgbenstanderna (surfa lite efter "pharyngial jaws" eller hur det nu stavas, eller kolla i en av dina bocker). Man kan nastan se framfor sig hur de maler (nu skriver jag om saltvattensfiskar).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Har du någon aning om ifall detta kan härröras till ett speciellt artsläkte?

          För att göra det än mer lustigt så tycker jag att Protomelas virgatus, Namalenje till mycket liknar Cyrtocara moori i huvudform med den lite bågnade nosen (ungdjur och honor).

          Kommentar

          • doctor
            Användare
            • december 2003
            • 238

            #6
            Intressant, jag har hört något liknande när mina L. trewavasae nafsar på stenarna. Har inte tänkt på det så mycket men nu när du tar upp det... Det är inte så ofta det händer heller konstigt nog. Kanske deras motsvarighet till att tugga med öppen mun? De smaskar helt enkelt? Kan det vara så?

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag hör fakiskt ingen annan ha liknande ljud för sig så det verkar vara just den arten (honan?).

              Mina mbunas hade inte sådana här ljud för sig...

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #8
                Stefan, är det så att du tror att de kommunicerar på detta sätt?
                Att de har en skön ciklidstämma utan vårt (oj, ursäkta stefan) vetande?

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Intressant med ljuden. Spånar vidare: en del ciklider använder ju "sonar" vid födosöket - kan inte det ge ljud ifrån sig också? Annars har jag haft tre-fyra arter Botia, och de låter också när de äter och fightas (också ett knäppande ljud).

                  Bra att veta vad det kommer ifrån i allafall. Oidentifierade knäppningar från ett kar kan ju ge vem som helst dålig nattsömn...

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    citattefan, är det så att du tror att de kommunicerar på detta sätt?
                    Jag är nog mer inne på att det är ett specifikt ätbeteende då jag inte noterat att de andra fiskarna reagerat på honans ljud (mer än att bli störda före insomning).

                    citat:Oidentifierade knäppningar från ett kar kan ju ge vem som helst dålig nattsömn...
                    Minst sagt så får man en viss oro i kroppen. Antingen av att akvariet knäpper eller av att man fått hallucinationer och att slutet är nära...

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Hej igen

                      Det Stefan beskriver tror ju jag ar ljud fran svalgbenstanderna eller mojligen fran den framre tanderna nar de skrapar mot stenen. Nu nar detta tas upp sa kommer jag ihag att jag horde mina hastnosciklider ata!

                      Sedan kommunicerar ciklider med ljud. Nar de gapar och skakar sa ger de ifran sig ljud. Gap och skak ar vanligt under lekforberedelser, men finns aven hos maternala munruvare. Som jag skrev innan sa skiljer sig dessa uppvaktningsljud mellan mbunaarter men det ar inte kannt om det har nagon betydelse i partnerval.

                      Hos sandstubben sa avger hanarna ofta ljud nar honan ar inne i boet och inspekterar det. En studie visade att om hanen inte avger ljud sa ar det ratt stor risk att honan lamnar boet. Om hanen avger ljud sa lamnar hon aldrig boet (lite svart att veta vad som ar honan och vad som ar aget). Det gjordes nya experiement den har och forra sommaren dar dessa ljud spelades upp, men jag vet inte hur det gick.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        "Sedan kommunicerar ciklider med ljud. Nar de gapar och skakar sa ger de ifran sig ljud. Gap och skak ar vanligt under lekforberedelser, men finns aven hos maternala munruvare. Som jag skrev innan sa skiljer sig dessa uppvaktningsljud mellan mbunaarter men det ar inte kannt om det har nagon betydelse i partnerval.

                        Hos sandstubben sa avger hanarna ofta ljud nar honan ar inne i boet och inspekterar det. En studie visade att om hanen inte avger ljud sa ar det ratt stor risk att honan lamnar boet. Om hanen avger ljud sa lamnar hon aldrig boet (lite svart att veta vad som ar honan och vad som ar aget). Det gjordes nya experiement den har och forra sommaren dar dessa ljud spelades upp, men jag vet inte hur det gick."
                        ########
                        Coolt! Jag har faktiskt inte vetat något om detta innan (har inte hört det själv; men o andra sidan är inte min hörsel den bästa Jag har hört talas om malar , som för väsen på nätterna, men inte Ciklider som ger ljud ifrån sig. Mycket bra att du tog upp det Stefan.[8D]

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          "Nu nar detta tas upp sa kommer jag ihag att jag horde mina hastnosciklider ata!"

                          Har samma erfarenhet av eretmodus cyanostictus.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Micke_A
                            NCS Medlem
                            • januari 2003
                            • 638

                            #14
                            Den är ju i och för sig inte afrikansk, men det mest kända exemplet på ciklider som ger ljud ifrån sig är väl det knäppande ljud som en scalare låter höra när den spänner upp sig för en rival eller partner.
                            MVH Micke

                            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 531

                              #15
                              Hej!
                              Mina altum går på svenskkurs på kommvux.Mvh Ann-Mari
                              bryggan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...