Labeotropheus trewavasae med andra malwi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shamstar
    Användare
    • januari 2005
    • 36

    Labeotropheus trewavasae med andra malwi

    Hej.
    Jag är lite sugen på att skaffa mig ett par/tre stycken Labeotropheus trewavasae "Mpanga Red" till mitt 660 liters kar. Men frågan är om de går ihop med mina fiskar jag redan har.
    Jag har Golden, demsoni, hinderi, C.azureus, Ahli och A.baenschi.
    Jag har aldrig riktigt fått någon riktig klarhet om Labeotropheus släktet. Grejen är att vad jag förstått så är de ganska speciella och bör hållas endast med sin egna art eller nått sånt.
    Kom gärna med invändningar och komentarer.
    /Shamstar
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Jag personligen skulle nog inte stoppa ner dom med dom du har, pga att dom kan ta över lite så dina andra fiskar tappar färg, dvs om dom går fullt utfärgade i dagsläget. Dom är helt klart tuffare än dom du redan har.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Shamstar
      Användare
      • januari 2005
      • 36

      #3
      Ok tack det var det var det jag ville få reda på.
      /Shamstar

      Kommentar

      • lisabeth
        Användare
        • december 2012
        • 124

        #4
        Shamstar,,,,,,,,,Har L Trewavasae tillsammans med de fiskar du skriver om (utom demasoni) har aldrig haft problem med dom,de andra färgar ut och de stör inte varandra utom när hanen leker då kör han bort alla som är för nära hans grotta.Jag har flertal ggr hört av andra att Trewavasae är en ettrig fisk vilket jag aldrig upplevt.
        Vet inte om det kan vara skilnad på MC/OB varianterna (som jag har) och de blå.
        LISA
        lisa

        Kommentar

        • ake
          Användare
          • december 2002
          • 99

          #5
          Den grupp VF Trewavasae som jag har är underhållande, vacker och dominant. Men hannen jagar sällan de andra arterna, även om han fortfarande är misstänkt för blandäktenskap med en Röd zebra hona....

          Kommentar

          • Shamstar
            Användare
            • januari 2005
            • 36

            #6
            Men när det gäller Labeotropheus trewavasae. hur ska man fördela dessa? sak man ha flera hanar eller bara en ochhur många honor ska man ha?
            /Shamstar

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Hm finns inga regler alls eftersom det fungerar olika varje gång, vill du ha många så skaffa 3-4par vill du bara ha några så ta 1hane o 2honor...
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • ake
                Användare
                • december 2002
                • 99

                #8
                JAG HAR 1 +4 FUNGERAR UTMÄRKT....HONORNA FÅR LIKA MYCKET INTENSIV UPPVAKTNING VARDERA....MEN IBLAND GNABBAS HONORNA MED VARANDRA

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Shamstar

                  Men när det gäller Labeotropheus trewavasae. hur ska man fördela dessa? sak man ha flera hanar eller bara en ochhur många honor ska man ha?
                  Fler honor än hanar är rådet. Det stimulerar till mer lek, om det är det man önskar.
                  L. trewavasaen är snäll på det viset att den sällan går hårt åt varandra eller andra fiskar. Den nöjer sig med att bara jaga bort fiskar från sitt revir, utan någon längre förföljelser.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...