Amphilophus robertsoni upplockade!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av anli

    Ja verkligen blåa:

    Kan det vara sant
    Jag vet inte men tittar du på sida 88 i "Aqualog - South American Cichlids III" så ser du en del bilder på robertsoni och en av bilderna visar en jättefin hane som verkligen är blå. Aqualoggen brukar vara rätt pålitliga då det gäller fiskarnas utseende. Så blå är de.
    Hur som helst så är det bara gratulera till fyndet! Jag kan inget om arten men har haft en närbesläktad longimanus i snart ett år som jag tycker är rätt frän, växer sakta men är extremt kaxig för sin storlek och simmar alltid runt med ryggfenan helt uppspänd. Robertsonin ska vara ännu "värre". Tror det är en fisk helt i din smak.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17


      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #18
        Bra att det blir lite fart i CA-forumet till slut... det behövs en Farbror Anli i bland
        Risken är att detta är en ciklid som inte faller mig på läppen i längden, är lite orolig att den saknar personlighet. Endast färg brukar tråka ut mig. Men framtiden kanske visar att jag har fel.... kanske lite halvsnälla färgglada mediumstora ciklider kan vara kul ändå?


        Anders L

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          citat:Aqualogen brukar vara rätt pålitliga då det gäller fiskarnas utseende. Så blå är de.
          Det dar haller jag bara med om till 50%! Ar firren snygg i Aqualog sa ar den snygg, men ar den ful sa betyder det ingenting (inte som i Ads bocker dar alla fiskar ar snygga, men de kan se ut som "hej kom och hjalp mig" i verkligheten). Kolla in den har bilden: http://www.stockholmsciklidklubb.com...0-Pminutusmale ser ut som en snygg fisk, eller hur. Gissa hur snygg den ar i verkligheten.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #20

            Den var inte illa heller!

            Ola: den var ju snygg, eller lite cool i alla fall... du menar att bilden ljuger!
            Anders L

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

              citat:Aqualogen brukar vara rätt pålitliga då det gäller fiskarnas utseende. Så blå är de.
              Det dar haller jag bara med om till 50%! Ar firren snygg i Aqualog sa ar den snygg, men ar den ful sa betyder det ingenting (inte som i Ads bocker dar alla fiskar ar snygga, men de kan se ut som "hej kom och hjalp mig" i verkligheten). Kolla in den har bilden: http://www.stockholmsciklidklubb.com...0-Pminutusmale ser ut som en snygg fisk, eller hur. Gissa hur snygg den ar i verkligheten.
              Jo du har rätt, jag tänkte mer på precis det du sa att bilderna inte brukar vara tillfixade så fiskarna ser snyggare ut än de borde. Så är det tyvärr ofta då man tittar på fiskar på nätet. Det är svårt att fota fiskar så speciellt färger blir naturliga, och jag vet inte om det är medvetet eller undermedvetet men man vill gärna att fiskarna ser så snygga ut som möjligt vilket ofta resulterar i att färger och sånt dras upp lite mer än de borde.
              Och nu då jag bytte dator och skärm ser jag dessutom att massvis av mina egna foton ser helknasiga ut pga att färgtemperaturen och ljusstyrkan är annorlunda... Så att redigera bilder så de ska se bra ut på alla datorskärmar är tydligen inte så enkelt. Bilderna nedan såg exempelvis bra ut på min förra datorskärm men på den nya har fisken en lila nyans som verkligen inte honorna har i verkligheten, dessutom är kontrasten alldeles för hög. Jobbigt.

              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av anli


                Den var inte illa heller!
                Den där var grymt fin! Ser också ut att ha realistiska färger om man ser på fisken i övrigt, inga konstiga färgstick eller överexponerade fält.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Oki, jag är inte inne på CA, men de var attans snygga. När det gäller den blåaste cikliden måste jag dock av princip protestera - massor av både Malawi och Tanganyika är betydligt blåare. Räcker med att spana in mina Cyprichromis leptosoma "Utinta Blueflash" för det. MEN. Månne är de det blåaste från Amerika?

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Gwendly
                    Användare
                    • december 2003
                    • 374

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av anli
                    priset... ja, #host# 250pix styck!
                    wow, vad dyrt. *kollar pa prislista*. $8 per st har, dvs ungefar 40 kr for 5 cm exemplar. 25% av vid kop av mer an 12 st. Kanske man skulle ta med sig lite 'ovanliga' ciklider till sverige for stora pengar nasta gang jag aker hem till sverige

                    Kommentar

                    • Gwendly
                      Användare
                      • december 2003
                      • 374

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av anli


                      Den var inte illa heller!
                      Den blev diskad pa showen, Heijns och Konings tyckte det var en hybrid. (Vare sig det ar en eller inte later jag vara osagt)

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #26
                        Diskad! Där ser man... iofs såg den lite annorlunda ut.
                        Förresten, min fru fick se dom och sa: " Ser ju precis ut som de där Brasiliensis vi hade förr (jordätare var ingen hit för henne)"
                        Hon har faktiskt rätt ... nu när de börjar sila sand så är det vekligen i "jordätarstil". Tur att priset är min lilla hemlighet!
                        Anders L

                        Kommentar

                        • _erik_
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 242

                          #27
                          Längtar tills anli får upp lite bilder på robertsonina på sin hemsida, tycker alltid hans bilder är av så hög kvalitet... Kanske kan uppdatera med lite bilder på lill-trisse också hoppas jag.

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #28
                            Skall försöka fota lite, men det var ena blyga rackare! Kan hända att det blir en fotsession i helgen, måste snygga till karen bara

                            Lilltrisse är i mellanperiod... lite grågrön och tråkig i kulören tyvärr. Hans flickor har faktiskt inte roat honom denna sommar... få se om Mr Love machine e tillbaks i höst.
                            Men några småfisar till Robertsoni måste jag fotodokumentera!

                            ps tack för berömmet[]
                            Anders L

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #29
                              Ok, här är några färska bilder på mina nya småfirrar:


                              De största gömde sig bakom spenaten tyvärr...
                              Anders L

                              Kommentar

                              • Alexander Ylipää
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 3615

                                #30
                                Grattis till nykommlingarna!

                                Hur är det med tålamodet? =)
                                Mvh Alex

                                Kommentar

                                Arbetssätt...