Måla glasrutor svarta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Måla glasrutor svarta?

    Ni som har målat era bakglas med svart latexfärg, målar ni även sidorutorna eller lämnar ni dem "öppna"?
    Jag har ett kar som står nära ett fönster så det skulle ur algtillväxtsynpunkt vara praktiskt att måla kortsidorna också, men det kanske gör att karet "krymper" väldigt mycket.
    Någon med några erfarenheter??

    Kan förresten den här färgen vara nåt att ha till bakrutan?
    Rusta har ett brett sortiment av produkter för hemmet – alltid till låga priser! Vi har det mesta inom inredning och skönhet samt för hemmafixaren.
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Peter_F
    Användare
    • januari 2004
    • 172

    #2
    Jag lämnade mina kortsidor omålade. Vilken sida av karet vätter mot fönstret? Den skulle man kunna måla. Jag hade nog målat med önskad färg först. Sen för att den mörka färgen inte ska suga till sig värme från solen, hade jag målat med en ljusare färg ovanpå detta.

    Vad tror du om den idén...Jag menar speciellt om man har baksidan mot fönstret så borde det bli ganska varmt på sommaren.
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

    Kommentar

    • aquanord
      Användare
      • januari 2005
      • 373

      #3
      Good thinking batman!
      Det låter helt klart som en bra ide att måla över men en ljusare färg.

      Frågan är bara om det inte ser konstigt ut att bara måla en kortsida? hmmm..Sen var det ju det där med om karet "krymper" också.
      Skulle vara roligt att höra från någon som provat.
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

      Kommentar

      • davide
        Användare
        • december 2003
        • 335

        #4
        Ett alternativ kan ju vara att bara måla baksidan. Och sätta en temporär planch på kortsidan. Då kan du ju känna efter ifall karet har "krympt" och i så fall ta bort planchen.
        Om du istället vart nöjd med att ha den täckt så kan du ju alltid måla kortsidan. (Den brukar man ju komma åt även med vatten i burken)
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Jag har ett 300 liters , där jag målat halva kortsidorna också. Det beror av att jag har en hemmagjord frigolitbakgrund som är byggd även att täcka en del av sidorutorna. Akvariet blir betydligt mörkare av det. Bra belysning behövs åt betraktaren, troligtvis inte alls för fiskarna, som färgar ut mycket bra.
          Min zoon

          Kommentar

          • tseppae
            Användare
            • mars 2005
            • 104

            #6
            jag har en målad spånskiva ståandes bakom karet. jag tycker att det var det enklaste sätet.

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • januari 2005
              • 373

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av davide

              Ett alternativ kan ju vara att bara måla baksidan. Och sätta en temporär planch på kortsidan. Då kan du ju känna efter ifall karet har "krympt" och i så fall ta bort planchen.
              Om du istället vart nöjd med att ha den täckt så kan du ju alltid måla kortsidan. (Den brukar man ju komma åt även med vatten i burken)
              Så får det bli!
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              • Helenai
                Användare
                • oktober 2004
                • 269

                #8
                Tanke i sammanhanget:
                Ser ni ut genom kortsidorna när ni tittar in genom frontrutan? Det gör inte jag. Kortsidorna fungerar mer eller mindre som speglar och därför borde målat/omålat spela mindre roll ur storleksupplevelsesynpunkt (känn på den!) framifrån.

                Mitt kar står så att jag kan se ena kortsidan från köket. Den sidan är också exponerad för infallande solljus. Som kompromiss har jag fäst svart solfilm avsedd för bilar på utsidan. Jag kan se fiskarna rätt bra, de störs mindre av rörelse i rummen och algtillväxten är mindre. Men som sagt, en kompromiss.
                Varde ljus... och det vart mörker.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                Kommentar

                • Gwendly
                  Användare
                  • december 2003
                  • 374

                  #9
                  Jag har malat pa allt utom framsidan (och tackglas givetvis) pa alla mina kar, fiskarna alskar det! De kanner sig mkt tryggare och jag upplevar det som att fargerna kommer fram mkt mer an med glas. Olika fiskar ser battre ut i olika farger, till mbunas sa ser en latt bla valdigt bra ut till mbipis(sp?) sa ser svart valdigt bra ut. Och hall i hatten - till sydamerikanare och centralare ser gront och brunt valdigt bra ut.

                  Sen malar jag inte mina kar utan anvandeer sprayfarg, gar mkt mkt snabbare. Well, nufortiden kor jag med plywood akvarium sa det blir inte sa mkt malande forutom pa mindre akvarium.

                  bra lasning:

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    #10
                    Har satt vit film på bakrutan (BTN-bakgrund), så det störs inte, men ser bättre ut när man kommer ner från trappan i rummet som karet står i! På kortsidorna sitter det svart film, och karet ser def. inte mindre ut!

                    Superlätt att sätta ditt, men det är film som är gjord för skyltfönster (finns hos de flesta skyltmakare)

                    Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...