Tuggande honor, men inga yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Filterludd
    Användare
    • augusti 2005
    • 29

    Tuggande honor, men inga yngel.

    Okej, Nu har jag försökt få yngel ungefär 10 gånger och i samtliga fall går honan med ägg i munnen i 1-3 veckor och sedan spottar ut dem så de ligger i akvariet.

    När en hona börjar tugga, fiskar jag upp henne ur stora akvariet och sätter henne i ett 60 l. Ibland har jag fört över helt nytt vatten från ursprungsakvariet och ibland blandat.
    Vattnet håller mellan 24 och 26 grader.
    Akvariet har en pump som pumpar ca 1000 l/h.
    Inredningen består av biltema blästersand (som i stora akvariet) och två stenar som bildar ett litet gömställe.

    De fiskar jag försökt få yngel på är Rödzebra och Perlmutt. Alltså, de borde vara enkla att få yngel på?

    Några tips på vad jag bör göra/inte göra?
    "Det gäller att inte lägga alla ägg i samma mun..."

    Bilder och tecknad serie | Film | Ej-fisk-hemsida
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Töm henne för hand så slipper du det problemet. Pumpen är alldeles för stor också.

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • mars 2004
      • 460

      #3
      Det låter som att du fångar upp honan så fort du ser hon har ägg?
      Detta kan göra att honan stressas och hon väljer helt enkelt att spotta ut äggen i förtid.

      Vänta i stället! Låt henne gå och tugga i huvudakvariet i ca 2,5 innan du fångar upp henne.
      Går givetvis att göra så som Bright Blue har föreslagit oxå.
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • Filterludd
        Användare
        • augusti 2005
        • 29

        #4
        tack för svaren.

        Den senaste honan hade gått ca två veckor innan jag fångade upp henne och hon har nog haft kvar äggen längst, så det var ett bra tips att vänta. Jag provar det nästa gång. (Det är ganska svårt att fånga upp honor då akvariet är ett pedistalakvarium, Botten är 70x70cm och höjden 90cm. Det uppstår förmodligen en hel del stress.)

        Jag har läst i en artikel att honor som går i akvaium där det matas kan falla för frestelsen och spotta ut äggen för att äta. Är det hög risk för det?

        Sista frågan rör Bright_Blue. På vilket sätt är det dåligt med min pump? Vill honor ha stilla vatten?
        "Det gäller att inte lägga alla ägg i samma mun..."

        Bilder och tecknad serie | Film | Ej-fisk-hemsida

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Precis, om du matar när hon tuggar kan oerfarna honor falla för frestelsen
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • Challe
            Användare
            • december 2003
            • 111

            #6
            Men har du verkligen en 1000l/h pump i ett 60 literskar? Det anser jag vara på tok för mycket i ett spott/yngelkar. Dels får honan ödsla energi på att simma i strömt vatten, dels så är det stor risk att ynglen åker in i pumpen inte minst då de gärna gömmer sig bakom pumpar och dylikt. 1 fisk /60 liter behöver inte syresättas så kraftigt så du klarar dig lätt med 100-200l/h, det jag rekomenderar är ett grusfyllt hörnfilter drivet av luftpump eller ett sk billifilter (skumgummifilter) som också drivs av luftpump.

            Ett annat tips är att köra yngelkaret utan grus, när 30 yngel ska växa upp så produceras mer skit än vad man tror är möjligt, kör du utan grus så är det enklare att suga upp överbliven mat/skit ifrån botten.

            Lycka till,

            Kommentar

            • Filterludd
              Användare
              • augusti 2005
              • 29

              #7
              Det är en pump på 1000 l men den är inte inställd på maxspeed. Det blir inte jätteströmt i vattnet, men ytan krusas. Men ni har förmodligen rätt i att det är överdimensionerat.

              Jag ska ta ut sanden till nästa gång. Det var ett bra knep. Skit vill ingen ha. Hur är det med gömställen? Ska jag ha i ett par stenar?

              mvh
              Björn
              "Det gäller att inte lägga alla ägg i samma mun..."

              Bilder och tecknad serie | Film | Ej-fisk-hemsida

              Kommentar

              • Challe
                Användare
                • december 2003
                • 111

                #8
                Honan vill gärna kunna gömma sig så kör med sten om du har, annars fungerar det bra med en lerblomkruka.

                Kommentar

                • jullen
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 628

                  #9
                  Lerkruka är superbra,men ska karet stå i vardagsrummet kan man ju bygga med gråsten.
                  mvh ville.

                  375 L Malawi
                  585 L Malawi
                  54 L Johanniyngel
                  25 L OB rödzebrayngel

                  Kommentar

                  • Filterludd
                    Användare
                    • augusti 2005
                    • 29

                    #10
                    Jepp, det ska stå i vardagsrummet. Den estetiska aspekten är inte att avvisa.
                    "Det gäller att inte lägga alla ägg i samma mun..."

                    Bilder och tecknad serie | Film | Ej-fisk-hemsida

                    Kommentar

                    Arbetssätt...