Tuppkamssällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawigolf

    Tuppkamssällskap

    Hej jag har ett 253 liters akvarium(125x45x45cm)och har bestämmt mig för skaffa en grupp med tuppkamsciklider(Hur många?). Och så vill jag ha några andra ciklider som passar bra ihop med tuppkammarna.

    Vilka andra ciklider går att ha ihop med tuppkammar? Även förslag om annan sort fisk vill jag ha(som uppehåller sig lite högre upp).
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Tuppkam blir valdigt stor sa det basta ar egentligen en hane och tre honor. Tyvarr fatgar hanarna inte ut lika bra om de ar ensamma sa det basta ar att ha tre, men det ar ditt akvarium i minsta laget for. Som sallskap kan du ha de flesta ciklider som akvariet inte ar for litet for. De allra minsta ska du undvika. Till skiolnad fran de flesta sydamerikaner sa finns tuppkam i nagot hardare vatten. Archocentrus (Cryptoheros) myrnae/septemfasciatus kommer fran likartat vatten och ar nog bra sallskap. Samma galler bla ciklid. Pa sikt ar nog akvariet lite litet for bla ciklid + tuppkam, men det ar annars en valdigt bra kombination som kommer funka i flera ar.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • ryghar
      Användare
      • oktober 2002
      • 215

      #3
      Hej jag väntar själv på att få tuppkamciklider till mitt 375L kar. Jag har sökt lite i forumet och frågat och kommit fram till att skalarer ska gå bra med tuppkammarna. Nyckelhålsciklider(Cleithacara maronii) har jag fått lite olika budskap om men jag hoppas och tror att det ska fungera bra.
      Janne
      Min Zoon

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ser just att ordet "sydamerikanska" har fallit bort. Det ska sta att du kan ha de flesta sydamerikanska ciklider som inte ar for sma, eller som akvariet inte ar for litet for, med tuppkamciklid. Nastan alla centralamerikaner gar bort, med myrnae/spetemfasciatus som jag namner ovan eller eldbuk skulle nog ga bra. Jag har inte hallit tuppkam med scalare eller nyckelhal sa jag vet inte i hur stor utstrackning de nonchalerar dem. De kanns som lite val vekt sallskap for att vara sa stora. Sma tuffa fiskar ar lattare att halla med stora rubusta fiskar an storre mesigare. Tuppkam blir 25 cm, men det tar tid innan de blir dessa stora pampiga saker, sa du ska inte oroa dig pa samma satt som nar det galler andra amerikanska ciklider.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • maj 2004
          • 266

          #5
          Har haft tuppkam i drygt ett år. Låter som jag är punkare :3) ... Min erfarenhet är att om man har 1+3 så leker hanen med honorna en efter en sedan blir han rejält aggresiv. De honor som inte vill/kan leka blir totala mobboffer. Jag har fått mycket bättre harmoni med 2-3 hanar med lika många eller något fler honor. Visst slåss hanarna. Men detta gör att honorna inte blir lika hårt åtsatta. När rangordningen bland hanarna är bestämd lugnar de ner sig.

          Angående sällskap. Tuppkammar är inga utpräglade fiskätare, men visst sätter de i sig en och annan småfisk om de får chansen. Fiskar som inte betraktas som foder lämnar de helt ifred. De arter som har fungerat med tuppkam för mig är: nyckelhål, tapajós orange head, jack dempsey, mindre gäddciklider och olikla malar. Inte alla samtidigt :3) ...så stor kar har jag inte. De fungerade inte så bra med centralare, då de inte var tillräckligt tuffa (jämfört med sydamerikaner är de dock ganska hårda).
          Ska man vara biotopriktig är det kanske bara blåciklid som passar. För det finns väl inga andra ciklider i Rio Magdalena. Rätta mig gärna om jag har fel!

          Angående maten. De är allätare. Glöm inte grönskerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...