"Golden", alle mans djävel ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    "Golden", alle mans djävel ...



    Sitter här och har lite tankar och funderingar om "Golden"..det måste vara en av de vanligaste Malawina i våra kar. Och detta måste ju bero på ett par olika saker.

    1) Den är snygg.
    2) Den är lättlekt.
    3) Den är "mångfasetterad", med detta menar jag att i nästan alla trådar man läser om folk som vill ha tips på besättning kommer alltid "Golden" upp, oavsett om det är en Mbunabalja och/eller en "Haplis"balja. Den enda gången man ser folk avråda är ju om någon tänker starta upp rena aggrokar eller rovbaljor, vilket är en självklarhet i mitt tycke...den är ju alltför snäll för stora tuffa rovisar eller Mbunas.
    Annars brukar det ju alltid avrådas från att blanda Mbunas med Haplisar men just Golden går ju hem i 98 fall av 100.

    Ville bara med detta inlägg slå ett slag för en av de vackraste Malawina vi kan ha i våra kar.
  • jullen
    Användare
    • mars 2005
    • 628

    #2
    Håller med..golden är fina,enkla och lättlekta.
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • doctor
      Användare
      • december 2003
      • 238

      #3
      Och jag vill passa på att slå ett slag för den vita varianten av den! Mycket trevlig fisk må jag säga. Blir skönt grårandig när den spänner sig. Verkar som om de vita har ett annat temperament än de gula, mina har inte varit så snälla som man läser att allas är.

      Kommentar

      • ryghar
        Användare
        • oktober 2002
        • 215

        #4
        Mina vita (som nu är min kompis) var snälla och bråkade inte mycket med mina andra mbunas alls. Jag har dock inte haft gula att jämföra med. Men jag håller med doctor att den vita varianten är mycket trevlig och vacker.
        Janne
        Min Zoon

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Golden är ett bra komlement när det kommer till färg men att iakta dom är inte direkt kul... föredrar att studera målarfärg som torkar framför att studera golden =) Problemet är väl just att den är "trevlig" men sen tar det stopp.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Visst kan Golden förefalla tråkig ibland, men det finns mycket mer än bara färg. Färgen är väl i och för sig det man tänker på först, men sedan tänker nog jag iallafall att det är en underbart flexibel art. Så länge man tillgodoser dess vatten- och foderkrav något sånär så kan denna malawiciklid gå ihop med i stort sett vilka andra arter som helst. Det gör att denna ciklid har en enorm funktion i ett akvarium med t ex malawiciklider.

            Arten är icke territoriell, skapar inga revir och är en god "snäckjägare".

            Kommentar

            • ake
              Användare
              • december 2002
              • 99

              #7
              jag har 2+2 och det är grym fart på hannarna som hela tiden spelar mot varann och krigar om reviret....inte alls tråkiga i mina ögon...

              Kommentar

              • Belgarath
                Användare
                • februari 2005
                • 584

                #8
                Instämmer Åke, innan "soten" tog båda mina hanar så var det jäkligt kul och se hur maktbalansen ändrades på veckobasis typ. Ena veckan var det den ena hanen som bossade, nästa var det den andra..och inga fula trix, ren fighting med lite munhuggeri och stora "fenpådraget" . Och aldrig (som så ofta sker med andra Mbunas) blev den som inte var boss just då en renodlad hackkyckling som skulle förintas.

                Kommentar

                • ake
                  Användare
                  • december 2002
                  • 99

                  #9
                  exakt....det är som ett sorts fel med fair play och som sagt långt ifrån tråkigt......däremot verkar de vara väldigt känsliga...har förlorat 1+1 som bara tynade bort...

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 4122

                    #10
                    Hos mig är det också den art vars yngel överlever. Jag låter alla i Malawiburken spotta i det stora karet och det klarar sig ett goldenyngel varje gång. De andra ynglen har däremot inte en chans.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • Belgarath
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 584

                      #11
                      Samma här Christian, har varken plats eller lust att hålla yngel så jag låter oxå mina honor spotta i det stora karet. Och Golden verkar vara överlevnadsmästare, nu har inte alla kullar klarat sig men jag har i alla fall 2 st. som tuffar omkring bland de andra. När mina Aulon's har spottat har jag aldrig sett 1 yngel ens..dom försvinner tydligen direkt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...