Alustativ+frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pewe
    Användare
    • oktober 2002
    • 62

    Alustativ+frigolit?

    Jag får ju så bra och snabba svar så jag provar med en annan fråga: En gång för alla, skall det finnas en tunn frigolitskiva mellan alustativet och karet (540 ramakvarium, Åled) eller inte?

  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Hej!

    Jag har aldrig frigolit under ramakvarier, men det finns många som säger tvärtom så lyssna du efter flera argument, dock kan man lägga en tunn remsa liggunderlag på aluminiumställningen, har man en träskiva på bämken kan man lägga ett helt liggunderlag under för att jämna ut eventuella ojämnheter.

    don´t drink water-fish`s ..... in it!
    Mvh
    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Kenneth
      Användare
      • april 2002
      • 277

      #3
      Ring Åled och fråga så kommer du få en utskällning. Samtalsämnet råkade komma upp när jag besökte Åled i våras. Det finns ingen som helst anledning att lägga frigolit mellan ställningen och akvariet. Akvariet blir t o m mer instabilt om det ligger frigolit mellan ramen och ställningen.

      MVH
      /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
      MVH
      /Kenneth Johansson,

      ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

      Kommentar

      • elof
        Användare
        • maj 2002
        • 225

        #4
        helglasakvarier ska det vara frigolit under (säger jag, men jag har läst om folk som inte har det och det funkar fint för dom). jag har det mest för att undvika att ett mikroskopiskt sandkorn ska ligga och nöta mot glaset så det krackelerar sakta men säkert. men när man har aluakvarie och alustativ finns det ingen som helst anledning till det, då glaset "hänger" fritt under karet..
        så jag ser ingen som helst anledning till att använda frigolit under ramakvarium.. men jag har läst om folk som har det.. och det funkar

        jag säger inte att jag har rätt.. men det funkar för mig utan frigolit under mina ramakvarier, och med under mina helglas

        // Simon

        MVH Simon

        Kommentar

        • blaps
          Användare
          • april 2002
          • 49

          #5
          Hmm, det verkar väl ganska onödigt att ha frigolit på själva ramen, men hur är det med bottenglaset? Jag har frågat dett förut och aldrig fått några klockrena svar. I ett helglasakvarium som stå¨r på en stadig bänk med frigolit under kan man (iaf brukade jag göra det) stapla massor med tung sten. Hur är det med hållbarheten på botenglaset i ett alukar på aluställning? Det är ju bara luft under bottenglaset och rimligen borde det inte klara sama mängder sten? Eller?

          Jag vågar inte använda något annat än lavasten och stenkol numera (vilket iofs är rätt snyggt).

          Fridens liljor,
          Klas
          Fridens liljor,
          Klas

          Kommentar

          • NM
            Användare
            • oktober 2002
            • 93

            #6
            Hej, Hade samma funderingar själv för ett tag sedan, undersökte saken med flera tillverkare och kom fram till att ramakvarier INTE skall
            ha någon form av mellanlägg. Det är däremot viktigt att akvariet står i våg så att det inte påfrestas i onödan.

            Mvh
            Niclas

            Kommentar

            Arbetssätt...