Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Grumligt vatten

    Jag startade upp ett nytt akvarium för 3.5 veckor sedan. Problemet är att vattnet fortfarande är grumligt. Jag tycker att jag sköljde gruset väl, och det "grummel" som är kvar är inte det vita mjölkaktiga som var de första dagarna. Nu undrar jag vad det kan bero på. Vattenvärdena är kanon och jag har ett Fluval 404 som pumpar 1300l/timme med aktivt kol och "makaroner".
    Jag byter vatten ca 75 liter/vecka! Temperaturen är 27-29, skall ha discus, nu finns det neontetror 25 st, 5 st Apistogrammor, 3 st Siamesiska algätare och 3 st Ancistrus!
    Hjälp mig!!!

    // Magnus Arvidsson
  • Anette
    Användare
    • april 2002
    • 178

    #2
    Hej Magnus!

    Det du har kan vara en "infusorieblomning", dvs små, små encelliga djur som förökat sig i en hiskelig fart.

    Dra ned på matningen kraftigt och öka eventuellt vattenbytesfrekvensen. Hur stort akvarium har du förresten?

    Anette

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Tack för ditt svar
      Akvariet är på 450 liter. Kan infusorieblomningen bero på den stora roten jag har i akvariet eller kommer de från maten. Jag har för ovanlighetens skull varit mycket försiktig med att sätta i fiskar, och tagit det mycket långsammare än jag brukar.
      Borde inte Neontetrorna äta upp infusorierna?

      // Magnus

      Ändrat av - Magnus den 2002/04/15 18:12:18
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • mattias D

        #4
        Jag har samma pump som du har.Och även haft samma filter matrial.
        Men enda skillnaden är att jag hade bomull i det översta fackett för att förhindra att kolet kom ut i vattnet.Men det kanske du redan har?
        Och hemma hos mig blev det inte grumligt.Nu kanske du kan utesluta pumpen i ditt sökande?
        Tycker inte du att 404 låter för mycket?

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #5
          mattias om din pump låter har du nog luft i den min 404 kan du inte höra den e knäpptyst, prova och dra ur kontakten till strömmen sätt i och dra ur ett par ggr.


          mvh kim

          kilova
          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Hej på er!
            Visst låter 404;an lite grand, men mindre än datorn som finns i samma rum. Jag planerar att ta bort det aktiva kolet helt vid nästa filterrengöring eftersom det tar bort den gula färgen från roten, så det blir inga problem.

            // Magnus

            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Svanis

              #7
              Hej! 75 l per vecka låter inte som så mycket i ett så pass stort akvarium, om man har vattenproblem så kan man behöva byta upp till 50% av vattnet i veckan...

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                Tack för svaren!
                Jag har beslutat att ta det lugnt med åtgärder sedan grumligheten minskat markant sedan jag satt in Neontetrorna. Jag fortsätter som vanligt i några veckor till. Kan det hjälpa att höja temperaturen något tror ni? Jag har ca 27 grader nattetid och ca 28 på kvällen! Kanske blir det bara värre om man höjer till 29-30 grader!

                // Magnus

                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Marcus
                  Användare
                  • april 2002
                  • 78

                  #9
                  Ett annat tips om det är infusorier är att mörklägga karet i sådär en tre fyra dygn.

                  Lägg bara över en filt, mata behöver du inte göra heller om du inte har yngel.

                  När du tar bort filten kör ett vattenbyte, det brukar lösa problemet för mig

                  Marcus Asplund

                  Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
                  "Övning ger träning"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...