Blanda ihop två grupper orange?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper
    Användare
    • augusti 2002
    • 12

    Blanda ihop två grupper orange?

    Jag har en grupp, ca 30 st, orange moorii i ett 540. I ett annat 540 har jag 6 st orange moorii. Jag har hört av någon att man skall passa sig för att sätta ihop fisk hur som helst. Jag vill frigöra det ena 540 till en annan sort som inte går att blanda med orange. Jag vill heller inte sälja iväg mina sex orange. Det är en för liten grupp för att fungera som grupp ändå. De flesta står bakom en pump vilket inte är så konstigt med tanke på hur liten gruppen är. Hur skall jag göra? Kan jag släppa i de sex i karet med 30 gruppen? Hur skall jag göra, finns det något man skall tänka på så att det inte utbryter något icke önskvärt?

  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    #2
    OJ, Det är en utmaning.

    Att rekommendera är ett starkt ord, men...
    OM dom är vuxna djur så kan det bli besvärligt.

    Om det däremot är 5-6 cm så kan du prova genom att göra om inredningen i ditt 540 så det blir ett "nytt" akvarium för att sedan introducera 6 st gruppen och strax därefter 30 st gruppen.
    Den blir en del slagsmål men borde fungera.

    Mata sen sparsamt för att sen successivt gå upp till normal dos!

    Men å andra sidan vem törs prova. Det enklaste vore nog att sälja dina 6 st.

    Lycka till



    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • augusti 2002
      • 330

      #3
      I ett sånt här fall,eller när man köper till några till en fungerande grupp,är det nån som provat att låta nykomlingarna gå i en jätte stor nätkasse eller nån sorts avdelare så att dom får vänja sig vid varann i cirkus en vecka?med lukter odyl, skulle det kunna gå?

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Jag har visserligen aldrig provat med en nätkasse men jag tvivlar på att det skulle fungera.

        Anledningen till att nya individer som släpps ner i en fungerande grupp blir attackerade är deras beteende. En dominant hane har i regel kontroll på hela gruppen. Han mönstrar den regelbundet, ser till att alla visar honom den respekt han anser sig förtjäna och att alla håller sig till de utrymmen som de har rätt till. Han ser givetvis också till att den hona som han för tillfället är inställd på står där hon ska och att ingen annan står för nära henne.

        Hanne nr. 2 håller sitt lite mindre revir som hane nr.1 har tillåtit honom att ha och han blir kontrollerad av nr.1 lite då och då. Då gäller det att fälla alla fenor och vara lite randig så att nr. 1 blir nöjd. Sen går det bra att börja brinna under buken och spänna upp sig när han ger sig ut på sin egen patrull-runda. I min tank har nr.2 en runda som består av att kontrollera två hörn och vem som står i dem samt att ge två-tre rejäla puffar eller bett i nacken på tankens hackkyckling som är mager och ensam. Om nr. 1 kommer fram från sitt revir då nr.2 är på sin rond så sticker nr.2 hem till sig och blir liten, klen och randig.

        Om man lägger ner en kasse med några fiskar i mitt akvarium så misstänker jag att den bara tas som ett större fast och obegripligt objekt. När fiskarna så småningom släpps ut i vattnet så simmar de ju runt lite var de vill. Om nr.1 kommer fram och de inte fäller ner ryggen eller nr.2 kommer till ett hörn i vilket en hona "bor" och hittar någon fen-fladdrande nykomling så kan jag lova att det skulle smälla ordentligt.

        Nu talar jag om min grupp med VF vuxna förstås. Bland mina dubbar tror jag att jag skulle våga experimentera i något större utsträckning. Det vore dock, som "hutti" efterlyser, väldigt intressant att höra om någon lyckats med denna metod.

        Som "diskus" säger så är detta som Jesper funderar på en riktig utmaning. Det är svårt att råda eftersom man kan bli skyldig till en riktig slakt om man har fel. Jag måste nog ändå säga att jag gillar utmaningar så jag hade testat att slå samman dem i den stora tanken.

        Som "diskus" säger så hade jag tömt hela tanken på allt utom sand och vatten. Fiskarna i en hink. Sedan hade jag byggt några helt nya stenformationer så olika de gamla som möjligt och släppt i alla fiskarna på kvällen i mörker. Jag hade lagt ett täcke över hela akvariet så att det var mörkt i ett par dagar och hållt tummarna. Jag är rädd för att om det skulle visa sig gå illa så kan man nog inte göra något alls mer än att se på eländet och hoppas att det snart ska sluta.

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          Instämmer både i diskus och Fredriks synpunkter men skulle förmodligen provat med att köra helt utan inredning i akvariet den första tiden. Grottor, stenar eller andra formationer lockar fram revirtänkandet.

          David
          David

          Kommentar

          Arbetssätt...