fiskförslag till 720 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    Användare
    • december 2002
    • 99

    fiskförslag till 720 liters

    Tänker dra igång ett 720 liters. Planerna inkluderar D.Compressiseps, Lab Trewavasae, C.Azureus samt en sorts Aulonocara och en liten afra. Är det för många sorter och hur många individer per grupp. Hade tänkt mig att bara ha fisk från Higga Reef...
  • Peter_F
    Användare
    • januari 2004
    • 172

    #2
    Tycker inte du ska blanda Mbunas eller afra med rovmalawi. Som regel bör man inte blanda fisk som är växtätare <-> köttätare. Du kommer att få problem att tillgodose respektives krav på föda. Deras tarmsystem är anpassat så det kan leda till sjukdom.
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

    Kommentar

    • Taco
      Användare
      • oktober 2004
      • 64

      #3
      Tycker att du överdriver lite nu, Peter F. Visst under optimala förhållande kanske man inte ska blanda, men det går hur bra som helst. Mata bara med välbalanserad räkmix innehållande tillräckligt mycket ärter och grönt, och samtidigt lite mager fisk.

      För att tillgodose algätarna matar du iblande med lite grönflingor. För att tillgodose rovfiskarna matar du ibland med stora räkbitar.

      Det är kul att blanda arter så här. Fast du får inte mycket yngel som växer upp i karet.

      Ska jag kommentera din sammansättning, ake, så hade jag skippat afran. Dels är de lite väl små för fullvuxna DC och dels upplever jag dem så onödigt stressiga och aggressiva. Du har ju redan trewavasae...

      Kommentar

      • ake
        Användare
        • december 2002
        • 99

        #4
        ok....förslag på antal individer i grupperna. Antal arter?? Vilken typ av Aulonocara??

        Kommentar

        • Taco
          Användare
          • oktober 2004
          • 64

          #5
          Jag hade kunnat tänka mig D.Compressiseps 1 + 3, Lab Trewavasae 3 + 10, C.Azureus 3 + 6 samt en större Aulonocara som Stuartgranti 3 + 6.

          Låter inte det schysst?

          Kommentar

          • ake
            Användare
            • december 2002
            • 99

            #6
            låter kanon....ska kolla upp en speciell lokal i sjön med bra fiskar....skulle ändå vilja ha en liten mbuna till....Flavus??

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Bara så du vet så är l.trewavasae ungefär lika kingkig med maten som Tropheus. En räka är inget en trewavasae ska klämma i sig. Lyssna på peters råd i detta fallet.

              två setups som jag gillar
              Mbuna:
              5+5 L.trewavasae (inga mobboffer på det viset)
              4+4 C.afra
              6 Golden
              5+5 Melanochromis johannii

              Inga aulonocara med mbunas, de är oftast för veka. Vissa kan fungera, t.ex. Aulonocara jacobfreibergi

              Haplis/rov;
              3+3 C. azureus
              3+3 Protomelas sp. steveni taiwan
              3+3 Aulonocara baenschii

              Eller
              1+3 D.compressiceps
              1+3 N.linni/livingstoonii/venustus
              1+3 T. macrostoma
              någon annan rovis, kanske nån buccochromis...

              Har man inte så mycket fisk i akvariet färgar hannarna ut bättre och det blir mer beteende. Fyller man akvariet med för mycket fisk så blir det bara tråkigt.

              När det gäller coprdichromis azureus är den absolut för vek för l.trewavasae, afra och d.compressiceps. Jag har haft Protomelas sp steveni taowan tillsammans med ett gäng trewavasae (1+ och de stressades ihjäl. Sen dess har jag inte blandat haplisar med mbuna.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Taco
                Användare
                • oktober 2004
                • 64

                #8
                Nu är vi inne på den där diskussionen igen...

                Hur väl det fungerar att blanda arter beror väldigt mycket på den totala sammansättningen och hur akvariet ät inrett.

                Jag säger absolut inte att Fjärilscikliden har fel, men jag blandar friskt mellan Mbunas och Haplisar och Aulonocara. Det fungerar hur bra som helst i mina akvarier (stora med mycket sten).

                Har aldrig haft problem med magarna hos trewavasae och jag har ändå haft sådana till och från sedan 1974.

                Min erfarenhet är dessutom, kanske tvärt emot Fjärilscikliden, att man ska ha överskott på honor. Har jag Mbuna 5+5 så slutar det alltid med att jag 5+0 efter ett år och då är det omöjligt att hitta honor som är stora nog att klara sig när man släpper i dem.

                Detta är min uppfattning, men jag vet att det finns många som tycker annorlunda.

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  okej 5+5 råder jag välk mest för att det är det man kan få tag i , 1+5 säljer inte ens handlaren till dig.

                  Och varför dör honorna? Får de inget käk? Hos mig har jag bara haft proble med honorna när jag kört par och hannen velat leka hela tiden. Då har de magrat.

                  Just nu kör jag 5+5 Melanochromis interruptus och det har dött en av varje när jag hade sjukdom i akvariet.

                  C. afra kör jag 3+2 eftersom jag fick det när jag beställde 5 exemplar från en grossist (via affär). Fungerar utan några problem, sprutar ur sig yngel.

                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Skulle jag köra igång ett 720kar till idag skulle det bli ett rovkar =)

                    skulle köra mina D.Compressiseps tillsammans med Venustus och sedan skaffa ett gäng Tyrannochromis macrostoma.

                    Annars kan du ju köra som jag gör nu i mitt 720 Venustus delfiner och frontosor. inte för de hör hemma där men de går bra ihopp.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Macrostoma bör väl ha ett större akvarium än ett 720 liters?

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        En annan sak att tänka på när man blandar är att mbunas gärna biter sönder långa vackra fenor som en del haplisar har-var nyligen hos en kille som har en massa haplisar och när han tillförde en grupp L.Trewavasae så rök fenorna på en del..förutom det så fungerade det bra.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • ake
                          Användare
                          • december 2002
                          • 99

                          #13
                          Hur e s.fryeri?? i sällskap med mbunas??

                          Kommentar

                          • ake
                            Användare
                            • december 2002
                            • 99

                            #14
                            Hur e s.fryeri?? i sällskap med mbunas??

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #15
                              S. fryeri är nog en av de få haplisar som kan bita ifrån när det gäller mbunas. har alltid funkat bra med mbunas här hemma hos mig och tror att de skulle funka bra hos dig med.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...