Sällskap till N. brichardi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doctor
    Användare
    • december 2003
    • 238

    Sällskap till N. brichardi?

    Har sökt runt lite men blir inte riktigt klok på vilket sällskap som passar till Neolamprologus brichardi. Har tre stcyken sådana och de ska få flytta in i ett 112 liters och då skulle jag vilja ha nånting till. Funkar det eller trivs de bäst själva?

    /Niklas
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    I det karet lär de få gå själva. Det är en mkt aggro fisk.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • doctor
      Användare
      • december 2003
      • 238

      #3
      Vad synd, hade velat stoppa i nått mer.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag haller egentligen med Cute Kid.

        Ett tag funkar det sakert med ett par N. brichardi och nagon mer ciklid men i langden blir det ofta ohallbart. Hur langt ar akvariet.

        Det du kan testa ar att ha ett stenrose i ena anden, och tacka botten med snackskal och kora i ett gang L. multifasciatus. Du maste halla ner antalet av N. brichardi.

        En annan variant ar att halla Poecilider med dem. Svardbarare eller black molly t ex. Du maste ha manga. Nagot storre robusta tetror kan ocksa ga. Igen: Du maste ha manga. Tyvarr satter din akvariestorlek stopp for de basta varianterna.

        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • doctor
          Användare
          • december 2003
          • 238

          #5
          Det är 90cm långt. Kanske ska prova L. multifasciatus isf. Annars kanske man ska ha enbart tre N. brichardi. De är ju så vackra att titta på. Kommer de föröka sig som kaniner?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:Kommer de föröka sig som kaniner?
            Japp, och gora om akvariet till en prinsesskolloni dit inga andra fiskar, sarskilt ciklider, ar valkomna. Fordelen med multissar ar att om de ar manga sa har prinsessorna lite problem att va pa alla pa en gang. Om det inte funkar sa ar det bara att flytta snackorna, man behover inte riva ur hela inredningen.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              för länge sen hade jag pga av platsbrist brichardi ihop med m.auratus och ps.ornatus och efter en tid så tog dom över mer och mer! bla m.auratus är en mycket aggressiv ciklid så det ger en bild av hur pass aggressiv och stridslysten denna lilla ciklid faktiskt är.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • doctor
                Användare
                • december 2003
                • 238

                #8
                Hähä dom som ser så snälla och timida ut. Hur många tycker ni man kan ha i mitt 122 liters då? Ska jag nöja mig med det tre som jag har redan? Håller de på som kaniner är ju det iof hastigt övergående. Kan man ha nån mal av nått slag i?

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Ser du bara till att du får ett par räcker det gott och väl med 2 fiskar. Jag har 3 st N. helianthus i ett 110-liters, men den tredje stackarn som är utan partner måste jag snart plocka ut av barmhärtighet då den är utfryst och får lite stryk då och då. Mitt par leker med jämna mellanrum, ca 3-4 veckor emellan, och det blir mängder med yngel.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    En av poangerna med att halla prinsessor ar att aldre syskon tar han om yngre. Vissa individer fortsatter med detta aven nar de ar konsmogna. Mitt forslag ar att stapla sten till ytan langs med hela bakgrunden, mojligen lamna en glipa i mitten. Lagg garna tennisbollstora stenar anda till frontrutan langs med kanterna. Inom ett ar lar du ha 50 - 100 ungfiskar.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • doctor
                      Användare
                      • december 2003
                      • 238

                      #11
                      Sådärja tömt akvariet de ska flytta in i nu och ska imorgon lägga in sten och sand igen.
                      Hur stark cirkulation vill de ha förresten? Räcker 550 l/h eller ska jag stoppa i ett till filter och dubbla det?

                      Tack för alla tips!

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Liter per timme är irrelevant. Vattnet ska vara rent. Har du inga växter som skitar ner bör det räcka gott och väl, men två pumpar eller en pump + bubbel är en bra försäkring. Vad har du för filtersystem? Ett droppfilter på 550 liter per timme försörjer ett gigantiskt akvarium, ett filtermattefilter med liten filtermatta ett mycket mindre. Men det räcker. Om du har två 550 l/h och inte vet var du ska göra av dem så rekomenderar jag dig att stypa utflödet med filtermatta åtminstone på det ena och knöka i båda om de får plats. De stryper du cirkulationen men har kvar filterkapaciteten.

                        Varför strypa cirkulationen: Jo du vill ha prinsessorna stående majestätiskt ovanför sitt revir med extremt förlängda fenstrålar, inte stå och kämpa med fenor som ser ut som de hos yngel (Ok, det där med att förlängda fenor ryker var en gissning).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • doctor
                          Användare
                          • december 2003
                          • 238

                          #13
                          Då fixar vi det så! Kommer ju bli fin fina fototillfällen.

                          Kommentar

                          • Kalle-El
                            Användare
                            • augusti 2005
                            • 255

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                            Jag haller egentligen med Cute Kid.

                            Tyvarr satter din akvariestorlek stopp for de basta varianterna.

                            En nyfiken liten fråga. Om han hade haft större kar vilka kombinationer hade då funkat?

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Den enda firre jag fått att funka med N. brichardi är Lepidiolamprologus hequi, en snäckskalslekare och rovfisk från Tanganyika. Prinsessorna har ärligt talat inte en chans - får inte ens muta in revir för att leka. Jag har ett par N. brichardi och ett par L. hequi i ett 250. Hyfsat med gömställen och krukor. Tycker för första gången i mitt akvaristiska liv nästan lite synd om "Sessorna".

                              I ALLA andra kombinationer jag haft dem/sett dem har Prinsessorna i princip rulat karet totalt. Tillsammans med många Troffar så dominerar de väl inte heller direkt, men det spottas fram yngel på löpande band. Kanske kunde du ha två malar, S. petricola eller en Gökmal i karet - de malarna verkar inte bry sig mycket om andra firrars attacker och kniper både rom och yngel lite då och då.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...