Insekter som mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Insekter som mat?

    Har funderat på om jag skulle kunna slänga ner syrsor eller liknande till mina fiskar. Har en Macrostoma hanne på 18 cm, han går tillsammans med lite zebror och andra Mbunas för tillfället i väntan på nytt akvariebygge (1225 l). Känns som att det skulle funka men jag vågar inte prova utan att höra med er proffs !

    Känner att det börjar bli ohållbart att ha dessa ihop nu, att Macrostoman lyckats plocka en å annan Mbuna räknade jag med men det känns som att det blir en stressande tillvaro för honom med alla små "ivriga" Mbunas så det stora akvariet måste byggas nu!

    Jag skulle gärna ta emot lite tips om vad jag kan fylla på det nya karet med (1225 l). Kan det vara trevligt med en mindre grupp Mbunas eller ska jag köra enbart rov? Vad tycker ni?

    Mvh Erik
  • fs7210
    Användare
    • juni 2004
    • 183

    #2
    jag har inte provat syrsor, men alla insekter jag hittar i huset åker i baljan, utan problem. Tvestjärtar tycks vara en delikatess!

    Det är bättre att hålla tyst och framstå som en idiot, än att fråga en massa och röja alla tvivel...
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

    Kommentar

    • Peter_F
      Användare
      • januari 2004
      • 172

      #3
      Jag matar mina rovmalawi med levande foder imellanåt. Då har det varit småfisk av blandad kulör & smak. Ska prova med levande räkor 1,5-2,5 cm som en butik brukar ta hem till söt/saltvattens rovfiskar.

      Angående syrsor och liknande insekter med kraftiga ben, kan det finnas risk för att de fastnar i munen. Jag hade nog avlägsnat hela/delar av benen först.

      Jag hade inte blandat med Mbunas.

      //Peter
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Det går alldeles utmärkt att mata med syrsor. Jag har själv gjort det ibland, främst till sprutfiskar och slamkrypare. Jag matar även ganska ofta med zophobaslarver till stora fiskar. Vår etiopiska lungfisk är mycket förtjust i dem. För er som inte är bevandrade inom terrarievärlden och vet vad zophobas är så kan jag berätta att det är en ganska stor skalbaggslarv som liknar mjölbaggslarver en hel del. De blir 4-5 cm långa och har ett ganska hårt kitinskal så antingen ger man de bara till fisk som verkligen kan tugga sönder dem eller också matar man bara med nyömsade mjuka larver. Näringsmässigt är det mycket fett i dem men jag skulle tro att det kan vara ett perfekt foder för att få ex. centralamerikaner i lekkondition.
        Om man matar med de insekter man fångar själv så avstår jag från de flesta småkryp med varningsfärger pga. förgiftningsrisken.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          -fs7210- Jag röjer gärna min dumhet/brist på kunskap om jag lär mig något på kuppen.

          Någon som har några förslag på vilka andra rovmalawi som skulle kunna bli bra (gärna med bild). Jag har nu en hanne och en hona (inte helt säkert). Hur kan man hålla rov, en hanne med flera honor eller bör det vara par?

          Tack för svaren!

          Mvh Erik

          Kommentar

          • PsyM
            Användare
            • mars 2004
            • 460

            #6
            Fossorochromis rostratus

            Dimidiochromis compressiceps

            Nimbochromis linni


            är mina favoriter när det gäller Rovmalawi! Jag skulle bara hålla en hanne av varje sort och 2-3 honor.
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Japp, funderat på båda två faktiskt! Finns riktigt fina VF Linni på AL!

              Hur många sorter rekomenderas?

              Mvh Erik

              Kommentar

              • Peter_F
                Användare
                • januari 2004
                • 172

                #8
                Så här ser min besättning ut i 720-karet.


                Jag kommer troligtvis att minska ner på arterna allt eftersom de växer till sig. Fördelen att ha flera tuffa hanar av olika arter är att honorna inte blir lika utsatta. Då går det bra att bara ha en hona. Tänk på att ändå skapa bra med gömställen/revirgränser.

                Mjölmaskar är även de ett uppskattat foder. Ganska billigt oxå. 10kr för 25g.

                //Peter
                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Att mata med en ciklid maste vara varre an att mata med syrsor. Ciklider (liksom andra fiskar med harda fenstralar) ar ju anpassade till att spanna ut fenorna nar de blir uppatna. Det ar ju inte direkt ovanligt att man sticker sig. Abborrar ar kanske den vanligaste fisken av den har typen som vi hanterar ovarsamt.

                  Sammanfattning: fiskatande fisk ar rimligen anpassade till att ata taggiga grejer, men kolla garna upp vad fisken ater innan ni borjar med ciklider som mat. Dessa kan fastna.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Snyggt Peter!

                    Hur många arter tror du att du kommer att ha när det är "klart"?

                    Hur stora är dina Macrostoma? Vad ger du för foder?

                    Jag brukar mata med hela (skalade) räkstjärtar, räkmix. Men jag skulle vilja ha ytterligare alternativ, därav ursprungsfrågan.

                    Mvh Erik

                    Kommentar

                    • Peter_F
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 172

                      #11
                      Erik: Troligtvis 2-3 arter beroende på hur många honor jag har till var hanne. Iom att de blir så pass stora tror jag det blir bättre balans i karet, både estetiskt och belastningsmässigt. De som först faller bort är P. Taeniolatus gruppen. Jag skaffade dessa för att fylla ut karet lite bättre medan de andra växer till sig.

                      Huvudfoder är TetraCichlid sticks och Tropical Cichlid gran som jag blötlägger innan utfodring. "Lördagsgodis" varierar, bara det sprattlar /simmar.

                      //Peter
                      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                      Kommentar

                      • Taco
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 64

                        #12
                        Det där med att äta skal och taggiga saker har diskuterats förut. Räkmixtillverkare har varit oroliga över att skalen och spröten inte mixats tillräckligt.

                        Jag är av den bestämda uppfattningen att så gott som alla ciklider som äter en något varierad kost klarar av att bryta ner skal och skelett-delar. Insekternas skal är ju inget mot ett helt skelett från en fisk.

                        Kommentar

                        • Peter_F
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 172

                          #13
                          Problemet uppstår kanske mer om man matar med lite större vandringsgräshoppor och liknande. En 5cm sådan som sträcker ut benen kan bli dryg att svälja...
                          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                          Kommentar

                          • Midas_Tom
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 809

                            #14
                            min kusins kompis har ett akvarium där han hade 1st kalvattensmal 2st oscars och ett gäng silver dollars vi matade de med gräshoppor som vi sprang ut i trädgården och hämtade.. även en klädmal! tur att den inte rymde .. klädmalen slutade senare i en av silverdollarns mage!

                            //tom

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Ett roligt gammalt inlägg (av Ola Svensson) i den här ämneskategorin tycker jag är:
                              citat:citat:
                              --------------------------------------------------------------------------------
                              Så dem kan smällta skalet?

                              --------------------------------------------------------------------------------

                              Nej, i naturen så skalar de räkorna och rensar fisken innan de äter (de kör gärna en skvätt lime också). Tyvärr har de tappat detta fantastiska beteende i akvarium.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...