När släppa ner yngel till riktiga akvariumet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badboy
    Användare
    • maj 2005
    • 137

    När släppa ner yngel till riktiga akvariumet?

    Hur stora bör ps. demasoni- och goldenyngel vara innan man kan släppa ner dom i ett 540l med vuxna golden, moorii och ps. demasoni? Och hur stora är säljbar storlek på dessa?
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    #2
    De jag har sett i butik brukar var minst 3 cm.
    Om du har vuxna Moorii skulle jag väntat till de är 4-5 cm.
    Experience is something you get right after you need it.

    Kommentar

    • badboy
      Användare
      • maj 2005
      • 137

      #3
      Vuxna är inte moorina, utan typ 8cm

      Kommentar

      • jullen
        Användare
        • mars 2005
        • 628

        #4
        3-4 cm blir bra tror jag.
        mvh ville.

        375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #5
          Om det räcker med att cirka 50% överlever så kan man släppa ner rätt fort..efter ett par veckor, redan efter några dagar e dom ju mkt starkare än när dom spottades..
          Släppte ner 20st rödzebra yngel till massa vuxna fiskar, dom va cirka bara 1,5 vecka...nu, ett halvår senare lever 14 st

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Standardsvaret för mbunas brukar vara 4 cm. När det gäller snälla mbunas som Golden tror jag att det fungerar med 3 cm för att de inte skall bli uppätna.
            Sälja med privatannons går säkert bra vid 3-4 cm. Butikerna vill nog gärna att de skall vara lite större. Det är iaf min erfarenhet.
            Min zoon

            Kommentar

            • badboy
              Användare
              • maj 2005
              • 137

              #7
              Varför jag skulle vara lite sugen på att flytta över min yngel rätt så fort är att nu går det 29st golden och 14st demasoni yngel i mitt 70liters. Och jag är lite rädd att så mycke fisk i ett sånt litet akvarium hämnar växten på dom. Nu är dom runt 15mm och några demasoni som kom tidigare är 20mm

              Kommentar

              • badboy
                Användare
                • maj 2005
                • 137

                #8
                Sen hur stor skillnad tycker ni det kan vara mellan yngelna i storlek?

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #9
                  Mitt tips är att testa med några av de där golden, för du kan väl endå inte vilja spara 29st själv? Släpp ner 9 av dem, vänta och se!

                  Att ha så många yngel i ett 70l hämmar växten som du säger, att du blir av med några är således nödvändig alltså har du inget att förlora.

                  Om de största i ditt 540l är 8cm så skulle skulle jag nästan våga säga att alla yngel klarar sig bara de är ~3cm stora. Det avgörande tillfället skulle jag säga är när du släpper ner dem, det finns en chans att de stora flyger på dem direkt i tron om att det är mat men om inte det händer så ska nog nog fungera fint. Se till att de "luktar" likdant genom att ha dem i en nätkasse eller vänja in dem länge innan du släpper ner dem.

                  Men som sagt, chansa redan nu. Om jag hade varit du hade jag släppt ner de flesta golden nu, för att låta demasonin växa till sig någon cm till.

                  (Har jag skrivit för otydligt får jag väl redigera detta imorron, är fruktansvärt trött nu, började jobba i måndags. )

                  Kommentar

                  • mek
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 540

                    #10
                    Om du har många firrar i ett mindre kar, se till och byt vatten varje/varannan dag. Då växer de i alla fall. Lättare att fånga upp dem därifrån än ur ett jättekar om/när du tänker sälja dem

                    Kommentar

                    • badboy
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 137

                      #11
                      Har tagit ur 17st golden yngel nu och har lagt dom i en yngelkasse i det stora akvariet för dom ska vänja sig med varandra.
                      För några golden kan man offrat och vill hellre att min demasoni växer till sig som dom ska i yngelakvariumet. Är mer rädd om dom

                      Kommentar

                      • badboy
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 137

                        #12
                        Jag tror iaf att dom andra fiskarna i akvariet tyckte det var en bra idé att släppa ner några golden yngel till dom. Dom verkade gilla dom!
                        Nu hittar jag inte ett ända yngel...

                        Kommentar

                        • Kirderf
                          Användare
                          • december 2004
                          • 21

                          #13
                          jag har en fråga.
                          jag ska flytta golden yngel på ca 0,5cm och undrar om dom kan vara tillsammans med yngel på ca 3 cm?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...