Märkligt beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Märkligt beteende?

    Måste bara fråga...

    Jag har sett att 2 av mina malawisar "kliat" sig eller snärtat mot botten. Kollade vattenvärdena, insåg att det kanske är/var lite högt nitrat i vattnet. Bytte vatten i omgångar under tre dagar. Det verkade bli bättre tyckte jag, alla firrar käkar bra och ser "normala" ut. Men så började fler snärta sig. Bytte då vatten igen (50%).

    Frågan är: är det nitratet som irriterar fisken eller kan det vara något annat. Har sett att en firre ibland blir riktigt blek, som ett spöke, för att sedan i nästa sekund ha färgen tillbaka så började nästan bli lite orolig.

    Svårt det här med diagnoser på fiskar eftersom det är i stort sett omöjligt att beskriva symptomen på ett vettigt sett. Och eftersom jag inte hållit på så mycket med akvarium tidigare så vet jag inte riktigt vad som är ett normalt beteende.

    Kanske funkar att åka till en veterinär?

    Tar tacksamt emot ideér om vad det kan vara.

    Mvh Erik (nybörjaren)
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Kan va att vattnet är klorerat och det irriterar gälarna på fisken. Genom mkt "skval" vid påfyllandet får man ur det mesta av det. Kan också testa att ha i en del salt vid vtn-bytet som lär ha en "buffrande" effekt på gälarna.

    Men det kan ju va pga nåt helt annat också...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Stefan63
      Användare
      • februari 2005
      • 192

      #3
      Mina firrar gjorde detsamma, tillsatte 2-3msk jodfri salt till 100L vatten och efter det så är det bara "normalt" kliande man ser.
      Stefan63

      Kommentar

      Arbetssätt...