lite frågor o hjälp ang 700 liter diskus akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dizkuz
    Användare
    • december 2004
    • 25

    lite frågor o hjälp ang 700 liter diskus akvarium?

    ska få ett 7oo liters akvarium i morgon....har i dag ett 325 liters med tio diskusar.."börja att bli trångt"...

    nu till frågan, det är en back to nature c modul i 700liters,"behållare för filter" och tänkte använda den till att öka styrkan av filtreringen då jag bara har min fluval 403 från mitt 325 liters akvarium som jag ska till föra till 700 litres akvariumet.
    dess utom ska jag använda minna två skumfilter som jag kör med air flow two..

    så totalt så har jag 2200 l/t som filtrerar plus minna två skum filter.

    kan denna filtrering räcka till ett 700 liters akvarium med diskus???
    utan att man behöver att byta vatten till dö dagar...

    tänkte köra med bio bollar "jbl filterballs filtax" i modulen med skum matta under o över...sedan driva det med en pump "jbl pro flow maxi 1000.. som pumpar 1000 l/t.... alltså inget dropp fiter....

    är detta ett bara fungerande filter typ för diskus? har aldrig använt bio bollar tidigar...
    någon som har använd detta tidigar eller har en annan ide om vad man gör med en sådan c modul inne i akvariumet...

    var vänliga å dela med er... får mitt akvarium i morgon....tjiiiiihoooo!!!

    någon som vet hur man får i gång filtret fort?
    har hört något om att ta det gamla filtret o skaka om lite i det nya akvariumet o låta den nya pumpen suga upp det....

    tackar på för väg o vätar på era svar med spänning...


    Dizkuz
  • inko
    Användare
    • juli 2005
    • 28

    #2
    det blir inte bättre av att du tar det gamla filtret och skakar om det i det nya vattnet för att få en värdig bakterie-kultur, då det ändast skulle ske en nersmuttsing utav synliga partiklar och inte en biologisk tillvännjning av vattnet. det du i så fall skulle kunna göra är att lägga det gammla filtret i karet några dagar (5-10 beroende på hur mycket filtermaterial det är)eller att köra halva det nya filtret med biobollar och resterande med det gammla filtermatterialet. för att få bakterierna att "gå" över till det nya vattnet

    och har du möjlighet att överföra det gammla vattnet till det nya karet skulle tillvännjningen gå betydligt fortare,

    Kommentar

    • Dizkuz
      Användare
      • december 2004
      • 25

      #3
      "det blir inte bättre av att du tar det gamla filtret och skakar om det i det nya vattnet för att få en värdig bakterie-kultur"

      förstår vad du menar....men som jag skrev att jag dess utom ska köra med ett väl använt fluval 403 oxå på det akvarium + 2 väl använda skumfilter.......vill bara ut öka fitreringen med bio bollar...
      Dizkuz

      Kommentar

      • inko
        Användare
        • juli 2005
        • 28

        #4
        då är det ingen mening med att skaka om den "smuttsiga" filtermassan,
        utan sattsa på att låta karet stå med ditt fluval,skummfilter och det gammla vattnet några dagar istället.

        Kommentar

        • Dizkuz
          Användare
          • december 2004
          • 25

          #5
          tanken var bara att få enn snabb start på det....
          Dizkuz

          Kommentar

          • Dizkuz
            Användare
            • december 2004
            • 25

            #6
            ok... låter vettigt. har du använd något liknade filter system med bio bollar? har alldrig använt dom tidigare..är dom effektiva?
            Dizkuz

            Kommentar

            • Clabbe
              Användare
              • januari 2005
              • 48

              #7
              Sätt i dom gammla filtrerna i 700L burken, för över allt gammalt vattnet å fyll resten med nytt. Då blir det ju precis som när du gör ett 50%. Så gör jag när jag startar nya kar och det fungerar utmärkt. Kanske inte den bästa metoden om ditt kranvatten inehåller mycket klor.... då kanske du ska låta det stå å "lufta" i ett dygn eller 2.

              Kommentar

              • Dizkuz
                Användare
                • december 2004
                • 25

                #8
                låter som en bra ide...var redan inne på att jag skulle köra med alla filter som jag har i från förra akvariumet....men det räker väl inte till för att driva ett 700 liter? det är därfär som jag undrar lite om biobollar som jag har skaffat...typ e detta ett bra filter som jag tänkte plocka i hopp? vad e det snabbaste sättet att få det att arbeta med gooda bakterier...o.s.v

                tanken har hela tiden varit att jag ska ha alla gamla filter kvar till det nya....

                e dett någon har ute som har erfarenhet med denna typ av filtrering????
                please ett utlåtande hade uppskattats duktigt....
                Dizkuz

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 531

                  #9
                  Hej!
                  Biobollar är mycket bra,jag har själv biokaskadbollar till mina diskus.Mvh Ann-Mari
                  bryggan

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Har oxå biobollar. Funkar kanon.
                    Du omsätter 4ggr/vattenvolymen i timmen genom dina filter med dina 2200l/h och jag tycker inte att du ska öka pumparna. Däremot kan du aldrig få för mycket filteryta. Biobollar ger stor filteryta. Har läst någonstans att hastigheten inte får vara för låg på det passerande vattnet (vet inte om det stämmer i verkligheten). Däremot vet jag att ju mer sysresättning du kan få på dina filterbakterier ju bättre funkar dom. Fixade tilldet hemma så att jag har en syresten i ena innerfiltret, och vips har nitrit försvunnit helt, trots att jag matar mina diskusar mycket. Har även dragit ner på vattenbytandet, byter nuförrtiden inte bara på måfå utan mäter nitrathalten istället, och använder det som riktmärke.

                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Alltså jag kan varken stava eller räkna men bak i hjärnan menade jag att runt 4 ggr/h är max för att inte vattnet ska bli för strömt för diskus.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • salar
                        Användare
                        • juni 2002
                        • 227

                        #12
                        Plastiga biobollar funkar perfekt i ett våt/torrt filter. Icke i ett vanligt ytterfilter. Substrat funkar bäst i ytter filter kombinerat med filtermatta. Har också testat, varför vet jag inte men konstaterar fakta. Biobollar funkar sådär i ett ytterfilter men substrat är oerhört mycket bättre. Typ eheims vita keramiska grus är det bästa. Filtermatta är också mycket bra. Kombinera gärna filtermatta och ett finare substrat.


                        bla bla bla
                        SALAR

                        Kommentar

                        Arbetssätt...