Multifasciatus vs. similis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Multifasciatus vs. similis

    Jag har bara en liten fundering: Finns det överhuvud taget någon skillnad mellan de båda Lamprolugusarna Multifasciatus och similis(ja, förutom att det är två olika arter)??
    Som jag har förstått det så har väl similisen större ögon och två ränder på huvudet som "multisen" inte har.
    Har de samma lekbeteende, gräver den ena mer än den andra osv, osv...???
    Eller är det bara så att det i grunden är "samma" fisk som utseendemässigt har utvecklats olika??!
    (Ursäkta min nyfikenhet/okunnighet..[])
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Utseendemässigt skiljs de åt genom att similis har två till tre ränder på huvudet vilket multifasciatus saknar. Jämför här;



    Beteendemässigt genom att multifsciatus gräver mer än similis.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tack för ditt svar....
      Är 3+3 Multifasciatusar lite i överkant för ett 60-liters, eller blir det lagom?

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • februari 2004
        • 234

        #4
        Ursäkta att jag hijackar tråden, men går det att ha båda dessa arterna tillsammans i karet eller finns det risk för dom parar sig med varandra ?

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Vad jag kan se så är det större risk att du bara har en art kvar efter ett tag.. men det är vad jag tror.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Dreas
            Användare
            • augusti 2005
            • 28

            #6
            Hej!

            Jag läste ngnstans att multihanarna gärna vill ha ett revir på one square feet, vilket blir 30x30cm om jag räknat rätt. I mitt 61L kar hade jag tänkt skaffa 2par och "försöka" placera dem i varsinände av karet.
            Tänkte dela av karet med en stor rot, några växter och bygga lite grottor av svart skiffersten så att de små ynglen (om det blir några) skall kunna gömma sig där när de flyttat ut ur snäckskalen.

            Har även läst att vissa personer har hela kolonier av multisar, en 10st, i ett 10 gallon kar (45,5L) och fått det till att funka så man bör väl pröva sig fram men mitt råd till dig är nog att börja med två par (2 hanar) och sedan utöka med honor. Jag tror nog att det kan bli problem med fler hanar ifrån början. Hanarna stöter lätt ut varandra.
            Hanare ser också ganska snart till att skaffa en "pecking order".

            De ynglen som sedan växer upp kan du jue spara en hane, vilken bör bli accepterad av de övriga hanarna.
            Ynglen, så fort de vågar, tar nämligen ganska snart snäckor och skaffar sig egna små revir.

            En annan variant som du kan tänka på är att ha bara en hane och ett harem av damer som hanen kan underhålla.
            Det roliga med multisar är att de kan leva i monogama relationer om du inte har fler honor än hanar. Om än bräckliga relationer för sätter du till fler honor blir de nog snart otrogna...

            Lycka till med de små liven!!
            Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Har tänkt att införskaffa en grupp på 10 st multisar.

              En fråga: tror ni att det funkar att ha svart sand som bottenmaterial (har en liten inredningsplan i skallen) eller kommer det att göra dom skygga?

              Mvh Erik

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Erik Österlund

                Har tänkt att införskaffa en grupp på 10 st multisar.

                En fråga: tror ni att det funkar att ha svart sand som bottenmaterial (har en liten inredningsplan i skallen) eller kommer det att göra dom skygga?

                Mvh Erik
                Hmmm.....ursäkta en "newbie", men är det inte så att fiskarna blir mer skygga av ljus sand än av mörkare sand, mao att de känner sig tryggare mot en mörkare botten??

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Jag är också en färsking (som spårat ut fullständigt) men jag tänkte att eftersom fisken är så ljus i färgen så får den ju inget gratis skydd från ovan om sanden är mörk (svart). Men jag tänker förmodligen som vanligt helt fel !

                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Erik Österlund

                    Jag är också en färsking (som spårat ut fullständigt) men jag tänkte att eftersom fisken är så ljus i färgen så får den ju inget gratis skydd från ovan om sanden är mörk (svart). Men jag tänker förmodligen som vanligt helt fel !

                    Mvh Erik
                    Chansen är ju överhängande att någon av oss två har fel i alla fall...

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Den som lever får se... Jag kan tänka mig att utföra detta "expriment".

                      Jag rapporterar mina resultat här om ett par veckor...

                      Kommentar

                      • Nyllet90
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 1133

                        #12
                        Sanden är ju ganska ljus i sjön. Men sen har man ju hört att ljus sand gör fiskarna skygga. Jag tror nog att ljus sand är att föredra. Kan inte tänka mej att svart sand blir snyggt till så ljusa fiskar!
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Kör med ljus sand och sen öser du i massa snäckor som automatiskt (med fiskarnas hjälp) lägger sig perfa..
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          Arbetssätt...