kan ljus påverka malawi-lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rovfisken
    Användare
    • april 2005
    • 178

    kan ljus påverka malawi-lek?

    satt bara o tänkte på om olika typer av lys-rörs belysning kan påverka malawi-cikliders lek?
    tex om blåa lysrör får vissa arter att se sämre och andra sjuka ideer.
    har perfekta vattenvärden,fullvuxna rovfiskar med gott om honor, tillräckligt stort kar,nedbantade fiskar, men ingen lek...=konstigt.
    Mina kar

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    vet inte om olika typer av ljus påverkar leken MEN testa och skjut på när du tänder och släcker karet...t.ex 2 timmar...detta ihop med vattenbyten och oregelbunden mat...gjorde susen för mig!

    Det är så att det faktiskt finns skillander på dygnet som påverkar när fiskarna leker, ställde samma fråga till Ad Konings, och han hade samma erfarenheter från sina studier!

    Mvh

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Mm, "dagens" längd tror jag definitivt påverkar, men har aldrig läst något om det. Färgtemperaturen tror jag spelar mindre roll, men mängden ljus påverkar en del andra fiskar i vart fall. Helmut Pinter rekommenderar ju till många firrar att de enten leks i belysning från solljus eller helt mörkt (Kongotetran gillar tydligen solljus, medan t ex neontetran är nästan omöjlig att få lek på i sådana kar). Yngel från olika firrar är definitivt ljuskänsliga. En del munruvande honor söker sig ju också till mörkare delar av akvariet för att spotta. Jag är i vart fall övertygad om att ljuset kan spela i för en del fiskar - kruxet är om det på verkar just rov-malawi. Är ju inte så svårt att testa och se...

      Lycka till!!

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Min erfarenhet är att alla ändringar du gör kan påverka leken. Bara en sån sak som att stänga av pumparna i en timma kan göra att de leker. Flytta ett stenröse, mata oftare, mata mer sällan, ta bort fiskar från karet, ja i stort sett alla ändringar, även dygnsändringar.

        Fiskar leker dock inte lika mycket när det blir för rörigt i karet och de blir störda eller om de är undernärda...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Stefan63
          Användare
          • februari 2005
          • 192

          #5
          Jag testade efter läst på här på NCS om olika tips för att få fisken i lek. Har ej haft tänt på 2 dygn, ingen mat och ett 50% vattenbyte och nu på morgon då jag tittade in i karen, så var där 3 honor som gick och ruvade
          Stefan63

          Kommentar

          Arbetssätt...