salvini yngel + röd ciklid yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bucklan
    Användare
    • juni 2005
    • 76

    salvini yngel + röd ciklid yngel

    går den kombinationen ihop ett tag. dom ligger mellan 2,5 till 4 cm nu. jag har lite platsbrist just nu så jag tänkte hiva över mina nyinköpta salvinisar till mitt 65liters akvarium med 4 st röd ciklider, för att få plats med mina eldbuks yngel som börjar växa ur sitt yngelkar. Tänkte att salvinisarna skulle få gå där tills dom har vuxit så pass mycke att dom går att ha med mina större ciklider. Jag tror att det går bra, men han jag fick röd cikliderna av säger/påstår att dom är så otroligt aggresiva att dom har ihjäl allt annat som är i akvariet. Hoppas ni förstod denna osammanhängade fråga =)
    180 liter SA i väntan på den stora baljan


    www.umea.akvarieforening.se

    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

    icq: 123-957-199
  • bucklan
    Användare
    • juni 2005
    • 76

    #2
    kan meddela att jag riskerade mina 3 salvinisar á 90:- å släppte ned småttingarna till dom beryktade "jätteaggresiva" röd cikliderna. Det blev lite bråk mellan dom 2 största från början, men det lungnade ned sig å nu simmar dom omkring lungt å fridfullt.
    180 liter SA i väntan på den stora baljan


    www.umea.akvarieforening.se

    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

    icq: 123-957-199

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Salvini ar nog ungefar lika aggressiv som rodciklid. Rodciklid ar inte sa aggressiv om man jamfor med riktigt aggressiva fiskar. Jag hade gissat pa att kombinationen skulle funka precis som du, men orsaken att ingen svarade ar sakert for att ingen har testat just det du fragade efter. Sedan skriver du "yngel". Smafisk brukar inte vara sa jobbiga att kombinera.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • bucklan
        Användare
        • juni 2005
        • 76

        #4
        kan nu meddela att jag har flyttat mina salvinsar till ett annat akvarium pga att en av dom blev skickad till fiskhimlen av sina övriga medborgare i akvariet. Vet ej om det var dom andra salvinisarna som hade ihjäl den, eller om det var röd cikliderna. Så nu går 3 st 3-4 cm långa Salvini ciklider i ett 220 liters alldeles själva.

        Vet inte heller om man kan kalla röd cikliderna för jätteaggresiva. Men han jag fick dom av beskrev dom som om självaste Hin Håle hade tagit över dom. Men han tyckte även att skalarer var bland det värsta man kunde ha. Så man får kanske ta det med en nypa salt.
        180 liter SA i väntan på den stora baljan


        www.umea.akvarieforening.se

        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

        icq: 123-957-199

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • maj 2005
          • 877

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

          Salvini ar nog ungefar lika aggressiv som rodciklid. Rodciklid ar inte sa aggressiv om man jamfor med riktigt aggressiva fiskar. Jag hade gissat pa att kombinationen skulle funka precis som du, men orsaken att ingen svarade ar sakert for att ingen har testat just det du fragade efter. Sedan skriver du "yngel". Smafisk brukar inte vara sa jobbiga att kombinera.
          OT
          Ursäkta om jag bryter in med en fråga som jag grunnat på länge.
          Hur länge är ett yngel ett yngel, är det tills gulesäcken försvinner?
          Ibland ser jag annonser där man säljer t ex mbunayngel på 3-5 cm när de är så "stora" torde de väl inte vara yngel längre?
          ||||

          Kommentar

          • bucklan
            Användare
            • juni 2005
            • 76

            #6
            yngel kanske är fel ordval. Ungfisk passar nog bättre. Ska bättra mig med ordvalen
            180 liter SA i väntan på den stora baljan


            www.umea.akvarieforening.se

            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

            icq: 123-957-199

            Kommentar

            • malplacerad
              Användare
              • maj 2005
              • 877

              #7
              Jag menade inget illa med min fråga, men är fortfarande nyfiken på ett svar
              ||||

              Kommentar

              • bucklan
                Användare
                • juni 2005
                • 76

                #8
                jag förstod det.. man kanske ska ställa den frågan här på sidan. För å se hur många olika svar man får
                180 liter SA i väntan på den stora baljan


                www.umea.akvarieforening.se

                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

                icq: 123-957-199

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag ar inte hundra pa om det har ar laxjargong eller biologi, men yngel ar de sa lange de har det dar yngelutseendet med fenor och grejer. Nar de far fenor som de vuxna sa ar de juveniler. Hos mbuna skulle det alltsa vara juveniler som spottas ut, inte yngel, medan t ex rodcikolider ar yngel aven som frisimmande. Som sagt sa vet jag inte om detta ar den korrekta terminologin, men jag tror det. Nar de sprattlar kallas de wrigglers eller larvae.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Zebran
                    Användare
                    • november 2008
                    • 16

                    #10
                    Hmm

                    Är nog snarare tvärt om isf, har ett par rödciklider de har aldrig visat någon som helst aggressivitet emot de andra fiskarna. Salvinin däremot är jäkligt tuffa och rättså elaka.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...