Klarare vattenyta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Klarare vattenyta?

    Jag undrar hur man, på ett ganska enkelt sätt kan få bort den "hinna" som uppstår på vattenytan?

    Själv så kom jag på idén att dela en liten filterbit till 2/3 ungefär och sedan lägga den inkilad på mittstaget. Nu syns den om man tittar upp på vattenytan, men annars inte då jag satt den längst bak i akvariet.

    Någon som vet ett bättre sätt än detta utan att det kostar en massa pengar?

    Min tanke med min lilla idé var att partiklar som far runt på vattenytan fastnar i filterbiten och ytan renas.

    Stefan, Skövde

    375L frigobkgr aluram...
    Tropheus sp.black Pemba F2.
    Ancistrus Golden.
    Spathodus Erythrodon VF.
    Lamprologus Ocellatus SO.

    2st 100L Yngelkar.

  • NM
    Användare
    • oktober 2002
    • 93

    #2
    Hej, Eheim har en ytavskummare som de kallar:3535 Surface suction extractor, den kostar i sverige ca: 350:-, den skall tydligen fungera bra har jag hört. Man ansluter den till sitt ytterfilter på insugsröret.

    Mvh
    Niclas

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Det finns två klassiska sätt att bli av med oljig hinna på vattenytan.

      1. Tidningspapper
      Stäng av alla pumpar och filter och lägg ut tidningspapper på vattenytan, det skall vara papper av typen dagstidning. Detta fungerar väldigt bra för vissa typer av hinnor, speciellt för de skinnliknande.

      2. Burk/bunke
      Ta en plastbunke gärna fyrkantig, ju större desto bättre men den måste gå i akvariet. Tryck sedan ned den och låt sedan vattnet sakta strömma över kanterna ned i burken. På så sätt rinner ytvattnet ned i burken och med följer hinnan. Detta sker lämpligast i samband med vattenbyten och kan behövas upprepas flera gånger.


      David
      David

      Kommentar

      Arbetssätt...