ska starta upp diskus kar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pastorn58
    Användare
    • mars 2005
    • 43

    ska starta upp diskus kar??

    någon som kan hjälpa mig med vad man ska tänka på då?
    jag tänker på storlek på akvariumet, hur många man ska ha? vilket kön? behöver dom bra pumpar mmm
    Håkan Eriksson
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Ska du ha mindre diskus så har jag förstått att ett gäng är bra 6-8-10 st för att de dels är sociala och de tenderar att alltid mobba ut den lägsta i rang, på så sätt får den mobbade lite bättre förutsättningar.

    Vuxna djur brukar 50 liter per fisk va ett riktmärke, förmodligen mer på grund av att diskus vill ha ett bra vatten än nåt annat.

    Jag skulle rekommendera ett filter med bra filtervolym och inte så hög cirkulation. Försöka hålla en temp på 28-30c och regelbundna vattenbyten och kanske lite mer noggrann rengörning i grus och så än än brukligt.

    Det där med storlek på kar handlar väl om hur många man tänkt att hålla, endast ett fullvuxet par ex. kanske runt 100-150 liter och så kubiskt som möjligt, en större grupp diskus 375-600 L eller nåt i den stilen.

    De finns många faktorer men de viktigaste kanske skulle vara när det gäller diskus, en bra vattenkvalitet och jämna fina rutiner med vattenbytena inga ph svaj o sånt, kvalitetsfoder och att de inte går för kallt.


    Mvh Jari

    Kommentar

    Arbetssätt...