För mycket vikt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NM
    Användare
    • oktober 2002
    • 93

    För mycket vikt ?

    Hej, är det någon som har ett förslag på hur man kan lösa viktproblem gällande stora akvarier, bor själv i ett hus från 1900 i Stockholm och misstänker att bjälklaget inte är av bästa sort, har parkettgolv.

    Har någon förslag på hur man kan anordna ett typ 700 liters utan
    att det blir som Gevalia reklamen?

    Tacksam för ideér
    Mvh
    Niclas

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Det enda man kan göra är ju att ta reda på hur själva golvkonstruktionen ser ut. För ett normalgolv även in ett nytt hus är det inte självklart att det klarar vikten från ett 700-liters kar.

    Vi håller själv på att bygga ett nytt hus nu och trots att det är nytt och byggs efter gällande regler/standard garanteras bara en maxvikt på 300kg per kvadratmeter.

    Ett 720 med standardmått har ju en yta på 1,2 kvm, det blir omkring 600 kilo per kvadrat om mman räknar på en totalvikt av 700 kg.
    Man kan ju alltid fördela ut vikten på en större yta genom att lägga flera stora skivor under akvariet men detta är kanske inte så snyggt på en parkett.

    Då återstår endast att förstärka golvet på något sätt.

    David
    David

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Minst 1000 Kg bör man väl räkna med för ett 720 liters akvarium?

      Mvh

      olof

      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • NM
        Användare
        • oktober 2002
        • 93

        #4
        Hej Tack för svar, jag tänkte att man kanske skulle kunna ställa
        benställningen på ett pa längsgående skenor och på så sätt fördela vikten, kan det fungera?
        MVH
        Niclas

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          Javisst, principen skulle vara att ta reda på hur balkarna ligger och fördela ut vikten på så många som möjligt. Men enligt mitt räkneexempel tidigare så ligger tyvärr ett 720 en bit utanför gränsen vad ett normalt trägolv med balkar på cc60 klarar.

          Jag skulle inte tycka att det var värt och chansa.

          David
          David

          Kommentar

          • pewe
            Användare
            • oktober 2002
            • 62

            #6
            Tror ni att det är någon fara med ett 540-liters på parkettgolv i en äldre lägenhet? Jag har lagt en krafig skiva under karet för att fördela vikten bättre, vet ej om det hjälper...

            Hälsningar

            Pewe

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              "Tror ni att det är någon fara med ett 540-liters på parkettgolv i en äldre lägenhet? Jag har lagt en krafig skiva under karet för att fördela vikten bättre, vet ej om det hjälper..."

              Det är omöjligt att svara på utan att veta vad du har för bjälklag. I hyreshus är det i regel betongbjälklag och då är det inga problem, men kolla upp det först.

              Mvh Michael Persson
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Jag var lite orolig för detta med men sedan tänkte jag lite.Bjud hem 15 kompisar o be dom stå på ett ben tätt mot varandra...nu har du mycket tyngd på en väldigt liten ytan,förmodligen dubbelt upp mot vad ett akvarium vägger på samma yta och det är sällan några problem.Så att golvet skulle braka låter ju otroligt om det inte är ruttet.

                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Förmodligen kommer inte dina 15 kompisar att ta skada av sättningar och rörelser i golvet vilket bottenglaset i ett akvarium kan göra.

                  Mvh Michael Persson
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Sättningar kommer du alldrig ifrån om du placerar det på parkett eftersom det ligger på sand och nu va det ju frågan om golvet höll?Sen så fixar ju en stabil skiva under bänken så man kommer från små sättningar i sanden som parketten ligger på som skulle "vrida" botten skivan plus att en någorlunda intelligent planering av hur man bygger bänken och hur man använder frigoliten kan göra underverk mot sådant.
                    Hanteringen av burken under transport tex kan ibland vara en större bov än bänken i sig,det kan skapa otroliga problem med sättningar i burken som man oftast senare skyller på dåligt underlag.

                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Det stämmer att man aldrig helt kan komma ifrån sättningar och rörelser. Men att det är betydligt mer rörelser i en träkonstruktion än en betong/sten-konstruktion tror jag att vi är överens om. Att man har sand under parkettgolv är inte så vanligt numera men även om så är fallet tror jag inte det ger upphov till så mycket rörelser.
                      Eftersom frågan avsåg en äldre lägenhet är det med största sanolikhet betongbjälklag, och då är det som jag också skrev tidigare inga problem.

                      Mvh Michael Persson
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Lite läsning i ämnet kanske??



                        mvh,

                        Fredrik H.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        Arbetssätt...