Vad under bänk på parkett?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    Vad under bänk på parkett?

    Vilken sorts material bör man ha som fötter på akvariebänken om den ska stå på parkettgolv? Man får räkna med att det kan bli lite vattenspill runt fötterna, och man lär inte kunna flytta bänken på ett antal år, och man vill inte att det ska bli kvar fukt under fötterna så att det blir fläckar på parketten.

    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    De råd jag kan ge dig är väl inte det du önskar direkt, men jag vill ändå notera detta...

    Ha inte akvariet i ett rum med parkettgolv...det behövs så oerhört lite vattenspill för att plankorna ska resa sig och du får ett fult trasigt golv. Det är inte värt detta...jag lovar!

    Jag har själv...tyvärr...fått gå den hårda skolan innan jag fattade att man felar och spiller...kostsamt misstag kan jag säga!



    Stefan, Skövde

    375L frigobkgr aluram...
    Tropheus sp.black Pemba F2.
    Ancistrus Golden.
    Spathodus Erythrodon VF.
    Lamprologus Ocellatus SO.

    2st 100L Yngelkar.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Det är fullt möjligt att olika parketter reagerar olika. Själv har jag tre stycken 375 liters, ett 250 liters och två ca 60 liters på elegant ekparkett sedan ett par år tillbaka och det går fint hos mig.

      Visserligen anstränger jag mig så gott jag kan för att inte spilla men jag har även glömt slangar ett par gånger utan förödande resultat. Jag har plywood-klossar under två av dem och plexi-plast under resten. Med plexi har man ju fördelen att man kan se vad som "gror" därunder men det ser inte ut att vara någon fara.

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Jag har inga erfarenheter av att parketten tagit stryk, detta trots att jag vid alltför många tillfällen spillt vatten på den. Nu skall det tilläggas att detta berör lackad ekparkett, oljad eller andra träslag kan säkert reagera olika. Är den sliten och lacken bortskavd blir givetvis resultatet ett annat.

        Flyttade undan en bänk med heltäckande botten från ett parkettgolv där jag var orolig för det skulle blivit vattenskador under. En luftslang till filtret hade nämligen hamnat på utsidan och fört ut massvis av vatten, detta var ett halvår tidigare. Paketten var till min förvåning helt okej.

        David
        David

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Har lite blandad erfarenhet av det här. Bodde tidigare i en lägenhet med mosaik parkett. Spillde en del vatten på den och hade oxå en olycka med en luftslang... Resultatet blev inte så bra, golvet reste sig något och på något ställe kunde man till och med plocka bort en platta. Golvet blev dock OK efter att vi flyttat och hyresvärden slipat om det.
          Nu står akvariet på min nylagda ekparkett i min bostadsrätt och jag är jätteförsiktig vid vattenbyten (inte minst för att hela huset är byggt i spånplatta, ett stort vatten läckage och huset löses upp, täcker försäkringen det?).
          Olika träslag är olika motståndskraftiga mot vatten som jag tror är det tåligaste av vanliga parkett trä ek följt av bok, björk och lönn som alltså tål vatten ganska dåligt.Plankgolv av gran eller tall är oxå känsliga.

          Mvh

          olof




          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...